
Met wereldprimeurs op het vlak van verwarming, klimaat, badkamers en energiezuinige technieken hoopt de ISH van 12 tot en met 16 maart tegen de 200 000 bezoekers naar Frankfurt te trekken. 57 exposanten komen uit Nederland.
De ISH is al jarenlang ’s werelds meest toonaangevende en best bezochte beurs op het gebied van installatie en sanitair. In 2011 kwamen ruim 200 000 mensen naar Frankfurt, een aantal dat de organiserende Messe Frankfurt bij de komende editie minstens wil evenaren. Eén op de drie bezoekers van de beurs is niet-Duits, een aandeel dat volgens Stefan Seitz van de Messe Frankfurt nog steeds stijgend is. Het centrale thema bij deze editie is ‘Zuinig omgaan met natuurlijke hulpbronnen’, zegt Wolfgang Marzin, directievoorzitter van de organiserende Messe Frankfurt. De organisatie heeft de beursvloer, twintig hallen met ook een groot aantal corridors die gevuld zijn, dit jaar verdeeld in een blauw deel en een rood deel, waarbij de kleuren een scheiding aangeven tussen Water en Energy
Energy
De westkant van het beursterrein, de hallen 8, 9, 10, 11 en de zogeheten Galleria hebben het aandachtsveld ISH Energy. Hier wordt alles op het gebied van gebouwen- en energietechniek geshowd, alsmede koude-, klimaat- en ventilatietechniek. De ISH heeft sinds het ontstaan van de ‘duurzaamheidshype’ altijd een groot aanbod op het gebied van alternatieve en hybride vormen van verwarming, zoals zonneboilersystemen, warmtepompen, pelletkachels en highend-ventilatieoplossingen: technieken die sinds enige jaren ook in Nederland volop voet aan de grond krijgen.
Water
Het aandachtsgebied ISH Water is gewijd aan de omgang met water, waarbij de nadruk ligt op drinkwaterbereiding en duurzaamheid. Hiervoor zijn de hallen 2, 3, 4, 5 en 6 ingeruimd aan de oostzijde van het beurscomplex. Belangrijk speerpunt op de 2013-editie zal de zogeheten ‘generatie-overstijgende’ badkamer zijn; naast een gigantische showroom met introducties van alle marktleidende sanitairfabrikanten, is vooral ruimte voor functionele, duurzame en levensloopbestendige oplossingen.
Op de ISH zetten grote (veelal Duitse) badkamerfabrikanten de toon voor wat in Nederland de komende jaren op badkamergebied in de showroom zal staan.
Hollands jasje
Na thuisland Duitsland en Italië leverde Nederland de meeste bezoekers. In de volgeboekte beurshallen, met een oppervlakte van 256 000 m2, lieten 2382 exposanten hun producten zien. Daarvan was 2237 m2 afgehuurd door 57 Nederlandse exposanten. Nederlandse fabrikanten die dit jaar met hun waar naar Frankfurt afreizen, zijn ondermeer Brink Climate Systems, Atag Verwarming, VSH, Cox Geelen, Van Walraven, Muelink & Grol, Flir, ICY, Comair, Geesa, Sealskin, Clou, Kiwa en Glen Dimplex.
Praktische informatie
De beurs is van 12 tot en met 16 maart in de Messe Frankfurt. De ISH is dagelijks geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Dagkaarten kosten in de voorverkoop 17 euro, aan de kassa 35 euro. Informatie en toegangskaarten zijn te verkrijgen via www.ish.messefrankfurt.com. Nieuw is de ISH-app, een smartphone-applicatie waarmee de bezoeker zich een weg kan banen tussen de ruim 20 hallen van het beurscomplex. De app, die te downloaden is via www.ish2013.com maakt het mogelijk het bezoek voor te bereiden, tijdens het bezoek te navigeren en informatie te delen via social media. De meeste noviteiten van de beurs zijn in april te vinden in het nabeschouwingsnummer van Installatie en Sanitair, en uiteraard op deze website www.installatie.nl.
Voor een plattegrond van het beursterrein, klik hieronder: