
Een prestatiegerichte samenwerking leidt tot significant minder storingen en minder herhaalbezoeken bij cv-onderhoud. Dit blijkt uit een pilot van installateur Feenstra voor woningcorporatie Ymere.
Ymere en Feenstra hebben een samenwerkingsverband gecreëerd waarin de gezamenlijke klant (huurders) en resultaten voorop staan. Niet de hoeveelheid te onderhouden ketels, maar comfort en veiligheid van de huurders is de maatstaf geworden bij het onderhoud aan de installatie. Na een pilotfase in 2011 is de balans opgemaakt, waarbij opmerkelijk is dat het aantal storingen van cv-installaties van Ymere in Almere met 29 procent is gedaald. Het aantal herhaalbezoeken liet een afname zien van 45 procent ten opzicht van 2010. “Gezamenlijke verantwoordelijkheid, dat is de insteek. Samen een balans zoeken om kosten te beperken en kwaliteit te verhogen”, legt Ingrid Giebels, projectleider van de pilot uit. “Het installatiebedrijf is een verlengstuk van Ymere geworden.”
Ketels
In plaats van een inspanningsverplichting (bijvoorbeeld een X-aantal ketels per dag), hebben de partijen doelstellingen geformuleerd op het gebied van klanttevredenheid, veiligheid, duurzaamheid en kostenreductie. Door de goede resultaten heeft Feenstra, een volle dochter van energiemaatschappij Nuon, het onderhoud van de Ymere-installaties verworven.