
Corporatie Ymere brengt service, onderhoud en montage van 80.000 woninginstallaties onder bij Feenstra Verwarming en Comfort Partners. Proeven met een prestatiecontract deed het aantal ketelstoringen met 29% dalen.
In totaal brengt Ymere service, onderhoud en montage van 80.000 installaties in de noordelijke Randstad onder bij de grote installatiebedrijven. Dit gebeurt op basis van een prestatiecontract. Ymere en de installatiebedrijven tekenden hiervoor op 12 november een samenwerkingsovereenkomst. Deze partijen worden in de samenwerking beoordeeld op de resultaatgebieden klanttevredenheid, kwaliteit, financiële prestatie en duurzaamheid. Deze strategische samenwerking gericht op resultaat is nieuw voor Ymere. “Het beheer van de installaties is een belangrijke dienstverlening, met een grote invloed op de tevredenheid van de bewoners. Ymere wil met de nieuwe werkwijze niet alleen een besparing op directe kosten realiseren maar ook de efficiëntie verbeteren en de innovatiekracht versterken. Ook wil zij inzicht verkrijgen in de klanttevredenheid en die verbeteren”, aldus directeur Pablo van der Laan in een persbericht. “Door deze samenwerking gebruiken we alle innovatiekracht in de keten om de dienstverlening aan onze huurders te verbeteren en de onderhoudsprocessen efficiënter uit te voeren. Daarbij gaan we van het controleren en beheersen van aanbieders naar het loslaten en vertrouwen van aanbieders.”
Minder storingen
Ymere heeft de nieuwe manier van samenwerken in 2011 getest tijdens een pilot in Almere. Begin dit jaar werd daarvan de balans opgemaakt, met opvallende resultaten: het aantal storingen van CV-installaties van Ymere in Almere daalde in 2011 met 29%, en het aantal herhaalbezoeken liet een afname zien van 45% ten opzichte van een jaar eerder. De resultaten van de proef waren voor Ymere aanleiding om in haar hele werkgebied resultaatgericht te gaan werken met een beperkt aantal leveranciers.
Proces versus techniek
De nieuwe werkwijze is gericht op het behalen van gezamenlijke doelen door het continu verbeteren van processen en dienstverlening en door het stimuleren van kennisdeling. Feenstra Verwarming en Comfort Partners werken voor Ymere niet meer in functioneel ingerichte teams maar in klantgerichte teams, waarbij het accent veel meer ligt op het proces dan op de techniek.
Aanbesteding
Ymere heeft voor de selectie van deze twee partijen gebruik gemaakt van de aanbestedingsmethode Best Value Procurement. Dat is een inkooptechniek die het meeste bijdraagt aan het behalen van strategische doelen van een organisatie. Bij deze methode staan alleen de belangrijkste functionele specificaties op papier: het wat, en niet het hoe. Op die manier kunnen de opdrachtnemers maximaal hun expertise inzetten en maximaal waarde toevoegen voor de inkopende partij. In het aanbestede pakket zit service, onderhoud en montage van de individuele en collectieve verwarmingsinstallatie, warmwatervoorziening, mechanische ventilatie en legionellapreventie van vooral woningen maar ook de klimaatinstallaties van bedrijfsruimten.
voor presteren moet je niet bij feenstra zijn.