fbpx
Bericht

Nieuw keuringsmethodiek voor cv-ketels

Nieuw keuringsmethodiek voor cv-ketels

Branche-organisatie Uneto-VNI werkt samen met onder meer ketelfabrikanten aan een nieuwe keuringsmethodiek voor periodiek onderhoud aan cv-ketels.

 

 

Eén van de aanleidingen is het voorlopig uitblijven van een wettelijke verplichting van periodieke keuringen van gasgestookte installaties. Hiervoor pleit Uneto-VNI, naast het uitfaseren van open gastoestellen, al lange tijd, vooralsnog zonder resultaat. Daarom wordt nu gekozen voor een variant op vrijwillige basis. De nieuwe methodiek wordt resultaat van een samenwerking tussen branche-organisatie Uneto-VNI, het ministerie van Binnenlandse Zaken, AgentschapNL en ketelfabrikanten

 

Nieuwe methode

Met een nieuwe, uniforme methodiek voor vrijwillige controles wil de branchevereniging de Nederlandse huishoudens veiliger en energiezuiniger maken. Jaarlijks komen in Nederland nog ongeveer acht mensen om het leven door koolmonoxide. Ook is bekend dat een gereinigd, goed afgesteld, bijgevuld/ontlucht cv-systeem beter rendeert. Daarnaast vormt een beter systeem voor controles een impuls voor de ondernemers in de installatiebranche. Over de exacte inhoud van de nieuwe keuringsmethode zijn nog geen details bekend. Wel wordt het keuring op vrijwillige basis, die uitgevoerd dient te worden door hiervoor gecertificeerde bedrijven. Uneto-VNI-woordvoerder Dick Reijman verwacht over enkele maanden meer details te kunnen prijsgeven.

 

Géén onderhoudscontract

Op dit moment heeft 44 procent van de particuliere woningbezitter géén onderhoudscontract voor periodieke controle van de gasinstallatie in de woning, zo blijkt uit een onderzoek dat USP Marketing Consultancy uitvoerde in opdracht van de branchevereniging. Een cv-ketel die niet tijdig wordt gecontroleerd en afgesteld, kan voor gevaar in huis zorgen. Een gasexplosie en koolmonoxidevergiftiging zijn reële risico’s en komen in ons land met enige regelmaat voor. Veiligheid is dan ook een belangrijke reden om de cv-ketel minimaal één keer per jaar door een erkende installateur te laten controleren. Daar zijn de Nederlandse woningbezitters het overigens mee eens: 71% geeft aan dat een veilige cv-ketel belangrijk is. 69% van de woningbezitters hecht er waarde aan dat de cv-ketel lang meegaat. 

30 reacties op “Nieuw keuringsmethodiek voor cv-ketels

  1. h.den Hartog schreef:

    Het gevaar waar over gesproken wordt is alleen bij een open verbrandings toestel. Bij de huidige gesloten ketels is bij het nalaten van onderhoud het enige gevolg dat de ketel het niet doet.
    ongemak voor de gebruiker maar niet gevaarlijk.Hierna zal er meestal een installateur bij betrokken worden.
    De opzet om de keuring door te zetten heeft als voornaamste drijfveer, omzet genereren voor installatie bedrijven.

  2. Harry schreef:

    Je komt toch ook wel ketels tegen waarvan de branderpakking er bijna uit ligt, en als je dat nog een jaartje laat zitten is brand niet denkbeeldig, toch?

  3. R.Horst schreef:

    Ik ben het totaal niet eens met de veronderstelling dat nalatig onderhoud niet kan leiden tot gevaarlijke situaties.
    Wat te denken van sileconen branderpakkingen welke verdwijnen als sneeuw waardoor er brand kan onstaan.

    Om de beunhaas niet te vergeten en buitenlandse arbeidskrachten die niet kunnen lezen hoe iets dient gemonteerd te worden waardoor er per jaar onnodige ongevallen plaatsvinden?

    Perodiek onderhoud is er niet voor niets, veiligheid voorop.
    tevens is er van omzet genereren totaal geen sprake, daar wij op de eerste levensbehoefte van de mens opereren, nml warmte en veiligheid

  4. ed schreef:

    grote onzin, het is juist van het uiterste belang dat er 1x per jaar een inspectie plaats vind op de c.v ketel en de omgevingsruimte van de opstelling hierdoor is het mogelijk om tijdig eventuele gebreken te signaleren voor de gebruiker en ook voor service / garantie van de ketelfabrikant en wat heel belangrijk is dat de rookgasafvoeren in goede staat verkeren en geinspecteerd worden
    tijdens deze inspectie wordt ook de TTB geinspecteerd op goede werking, mocht dit niet gebeuren en de beveiligingen zijn defect, kunnen er ook ongelukken gebeuren
    de installatie en onderhoudsbedrijven hebben de taak te zorgen voor een goed en veilig gebruik van de installatie en daar hoort dan ook de jaarlijkse onderhoud/inspectie bij het is ook niet goed te keuren dat een ketelfabrikant stelt dat 1x per drie jaar dit uitgevoerd kan worden Hierdoor gebeuren juist de ongelukken door verwaarlozing van de apparaten

  5. Charlie schreef:

    Als je het goed bekijkt is de ketel een gevaarlijk onderdeel in je huis.
    Het is de enige plek waar gas,water en electra samen komen als je het goed bekijkt valt het nog reuze mee hoeveel ongelukken er met ketels gebeuren.
    Maar dat wil niet zeggen dat jaarlijkse controle niet nodig zou zijn voor je eigen veiligheid en behoud van de ketel zou ik het toch aanbevelen en uiteraard ook goed voor de omzet van een bedrijf

  6. Martin schreef:

    Ik meen me te herrinneren dat er gevallen geweest zijn van gesloten installaties (Bijvoorbeeld: Rijen 2007)die een CO vergiftiging tot gevolg hadden. Dit is dan misschien niet door achterstallig onderhoud maar wel door gebrekkige montage. Periodiek onderhoud en /of inspectie kan ook helpen dit soortgevallen te voorkomen. Je mag verwachten van een onderhoudsmonteur/servicemonteur dat hij verder kijkt dan zijn neus lang is. Dus onderhoud is niet alleen “poetsen” van de ketel maar controle van de gehele installatie.

  7. Hans schreef:

    Als de verzekering maatschappij zou eisen dat de gasinstallatie jaarlijks moet worden gecontroleerd door een erkend installatie bedrijf omdat dat ze anders niet verzekerd zijn bij brand, zou dit al een grote bijdrage zijn aan de veiligheid in huis.

  8. j.j.grootendorst schreef:

    als de keuring een garantie is richting de toekomst dan zou dit zeer aantrekkelijk zijn.
    persoonlijk zou ik nog meer richting veilig ontwerpen inclusief beveiligen gaan.
    elk vermijdbaar ongeval is er een!

  9. peter schreef:

    “Erkende” installateur?
    De wet staat toe dat ook de slager of de fietsenmaker dit mag zeggen

  10. Martin schreef:

    Ik meen me te herrinneren dat er gevallen geweest zijn van gesloten installaties (Bijvoorbeeld: Rijen 2007)die een CO vergiftiging tot gevolg hadden. Dit is dan misschien niet door achterstallig onderhoud maar wel door gebrekkige montage. Periodiek onderhoud en /of inspectie kan ook helpen dit soortgevallen te voorkomen. Je mag verwachten van een onderhoudsmonteur/servicemonteur dat hij verder kijkt dan zijn neus lang is. Dus onderhoud is niet alleen “poetsen” van de ketel maar controle van de gehele installatie.

  11. Landos schreef:

    Ik denk dat het de grootste fout is om te denken dat alleen de open toestellen gevaar opleveren.

    Er is nog een geval wat ik me kan herinneren van twee maanden geleden van een gesloten HR ketel hing en de mensen horizontaal de woning uit kwamen.
    Ik denk dat we dit niet moeten verwaarlozen en het zeker niet onderschuiven op het omzet genereren!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Het onderhoud/vervanging van de ketels wordt vaak het gedeelte rookgasafvoer vergeten wat eigenlijk het belangrijkst is.

    Het vervangen van de ketel maar het laten zitten van de rga is niet toegestaan!!! Ook niet als deze door eeen koof naar de het dak gaat.

    Houd er rekening mee dat alles vanaf de ketel tot onder de ketel comfort is maar alles boven de ketel VEILIGHEID!!!!!!!!!!!!

  12. Maromic-Techno-Service schreef:

    Beste allemaal ik wil even reageren op div opmerkingen die er uit springt is de opmerking van R.Horst.
    Grootgelijk heb je dat is ook een van de grootste gevaren laatst een nieuwe klant er bijgekregen of ik wilde kijken naar de cv ketel
    voor een beurt,Nou het zag eruit er was met ondeugelijke materialen gewerkt(deze had de monteur meegenomenwaar van daan??? ) ook de rook gasafvoer niet goed het bekende spiegeltje heeft het werk gedaan vier lekken in de afvoer en de buis vol met condenswater r.v.s afvoer op een aluminium cv ketel is de doodsteek.heb de klant het voordeel van de twijfel gegeven of alles vervangen wat betreft de rga of blokkage van de gasleiding en een doormelding naar de NB in dit gebied.
    De prijs was te hoog voor de uit tevoeren werkzaamheden het rga is wel vervangen dit is nu veilig het overige zou voor gebeld worden??
    We zien het wel gr de monteur

  13. Robin Franken schreef:

    Een moeilijke situatie, er zijn voorstanders en tegenstanders. Zo ben ik voorstander van een APK eens in de twee jaar van de meterruimte. De NEN meterruimte commissie heeft mijn voorstel resoluut van de tafel geveegd. Vergeet niet dat slechte installaties in de meterruimte, Abonnee Overname Punt, bedoeld voor televisie en internet tussen de 150 tot 200 miljoen euro oplevert. Er werken honderden mensen dagelijks om storingen op te lossen die voorkomen hadden kunnen worden.

    Zo zal het ook wel zijn met de CV ketel. Mijn voorstel is om de ketels te koppelen aan de meters van de nutsbedrijven. Iedere woning heeft internet, voor een paar tientjes per woning is het te regelen.
    Ook in de CV branche zullen honderden mensen de kost verdienen. Persoonlijk neem ik het zekere voor het onzekere, alles controleren, monitoren en registreren.

    CV ketels kun je simpel monitoren en in cascade schakelen. Zo zou je meerdere blokken preventief kunnen meten en hoef je niet correctief op te treden. Technisch is het mogelijk. Ook hier geldt weer, financieel is per woning interessanter dan een heel blok van 100 woningen. Het blijft water naar de zee dragen, of te wel, geld rond pompen. Wij kijken ernaar en accepteren.

  14. René ter Horst schreef:

    Niet alleen ondeskundigheid mbt onderhoud
    van de toestellen maar ook een verkeerde
    keuze op gebied van rookgasafvoer materiaal
    en afmetingen kunnen gevaarlijke situaties
    veroorzaken. Recirculatie van rookgassen kan
    voor levensgevaarlijke situaties leiden.
    Goed overleg met fabrikant kan een hoop ellende
    achteraf voorkomen. Zeker mbt cascade opstelling
    is overleg aan te raden. Garantie op juiste en veilige
    werking is dan verzekerd.
    Advies en diverse info bladen mbt dit gebeuren zijn
    gratis verkrijgbaar bij ondergetekende
    Eco Heating Systems bv. René ter Horst

  15. Rob Trouwborst schreef:

    heel simpel : verzekeingsmaatschappijen dienen te profiteren van de huidige situatie ! Betere dekking ( klantenbinding )bij bewijsbaar installatie en onderhouds werk door een “erkende installateur”. De erkende installateur zal een echte status moeten binnenhalen, door bewerken van de media, met behulp van de branchvereniging en eigen verzekeraars, energieleveranciers etc.
    De overheid is hier niet meer thuis, dus zelf aanpakken via de branchvereniging en tussenpersonen van verzekeringen.
    Tevens vereniging eigenhuis inzetten voor bescherming naastwonenden.

    Straks moeten we voor het rijden met een fiets een diploma halen, moet zo iets dan niet voor gebruik van een cv ketel?

    Laat staan de besparingen op energie, bij juist onderhoud en advies.
    Breng in het nieuws dat onderhoud en advies samengaan.

    gr Rob Trouwborst

  16. Chris schreef:

    In mijn praktijk kom ik net zo vaak tegen dat collega bedrijven een CV ketel slecht onderhouden hebben, als dat er klanten zijn die gewoon te weinig onderhoud laten doen. Hoe vaak een toestel onderhouden moet worden is afhankelijk van het toestel, plaats en gebruik. Bij de meeste HR ketels vind ik tweejaarlijks onderhoud voldoende. Veel onderhoudscontracten zijn een vorm van klanten bedrog.

  17. tjeerd vd hoek schreef:

    onderhoud is behoud en veiligheid!
    een apk voor autos is verplicht ivm ,,de veiligheid,,
    een cv ketel is voor veel mensen een blok aan het been,en maken liever geen afspraak voor onderhoud dan moeten ze thuis blijven etc.
    er is maar een oplossing om(veel)problemen te voorkomen en de discussie op te lossen!
    VERPLICHTE APK VOOR CV INSTALATIES!!!!!!!!!

  18. Robin schreef:

    Deze stelling speelt al vele jaren, dat er vergeleken wordt met een APK ook.
    Als het vergelijkbaar dient te worden aan een APK zal er ook een certificering voor de onderhoudsmonteur moeten komen ( vergelijkbaar aan PO en EBI ) maar dan ook nog met een steekproef controle, deze controle dient dan niet door de Installateur gedaan te worden maar volgens het principe van de APK.
    Dit houd dus ook in dat wanneer er bij controle blijkt dat werkzaamheden niet correct en voldoende zijn uitgevoerd, de installateur een waarschuwing krijgt en bij meerdere waarschuwingen zijn certificering voor onderhoud kwijt raakt.
    Hetgeen bovenin gesteld wordt is veel te vrijblijvend voor de installateur en wel een belasting op de portemonnaie van de klant.
    De installateur die het onderhoud aan een ketel binnen 15 minuten kan doen valt dan vanzelf door de mand.

  19. Geralt van Veldhuizen schreef:

    Als je gaserkend bent weet je ook dat STERKIN zich hier druk mee bezig houd en zijn allang in overleg met verzekerings maatschappijen maar de verzekeringsmaatschappijen zijn bang dat hun concurent niet mee doet Als je aangesloten bent bij STERKIN kun je je klanten bij onderhoud of ander werkzaamheden aan de gasinstallatie een comformiteitenverklaring afgeven daar kan de verzekeringsmaatschappij om vragen bij calmaniteiten kijk maar eens bij http://www.erkendeinstallateurs.nl
    gr Geralt

  20. Henk schreef:

    @Tjeerd. Het is toch ook belachelijk dat een bewoner thuis moet blijven voor dat onderhoud? Kan dat niet `s avonds of in het weekend? Beetje klantgerichter werken zou al een hoop schelen in die CV branche.

    Daarnaast, hoor paar keer ‘erkende’ installateur voorbij komen, wat is een erkende installateur? En hoe wordt gecontroleerd of deze z`n werk goed uitvoert?

  21. Henk schreef:

    @Tjeerd. Het is toch ook belachelijk dat een bewoner thuis moet blijven voor dat onderhoud? Kan dat niet `s avonds of in het weekend? Beetje klantgerichter werken zou al een hoop schelen in die CV branche.

    Daarnaast, hoor paar keer ‘erkende’ installateur voorbij komen, wat is een erkende installateur? En hoe wordt gecontroleerd of deze z`n werk goed uitvoert?

  22. Geralt van Veldhuizen schreef:

    Beste Henk een erkende installateur kun je herkennen aan het sterkin logo ook kun je die terug vinden op de sterkin website daar kun je zien welke installateur er bij jouw in de buurt erkend is op gas,water of elektra
    deze erkenning kun je alleen krijgen als je een erkend diploma hebt
    ook komt sterkin kijken of jouw meet instrumenten gekeurd en aanwezig zijn en of je in bezit bent van de gas voorschriften tevens worden wij op de hoogte gehouden welke gevaarlijke situaties je tegen komt en hoe die te voorkomen vroeger werdt elke gasinstallatie periodiek gekeurd door een energie maatschappij
    als er een gevaarlijke situatie was ging de gas toevoer op slot tot dat er een erkende installateur het gemeld had dat het inorde was dan werdt het weer gekeurd wat betrefd avond werk, de meeste installateurs staan al 24 uur klaar voor storingen en wordt er dus al volop sávonds en in het weekend gewerkt

  23. Ton schreef:

    Iedereen heeft een eigen standpunt, waar wij Installatie branche eigenlijk op dienen te letten is de geleverde kwaliteit. Het lezen van de meegeleverde documentatie bij de toestellen, het opleiden van personeel etc. De bedrijven die acht toestellen (en meer onderhouden op een dag)kun je in deze tijd niet meer serieus nemen. Alles valt en staat met goed installeren en onderhouden. Het verdient dan ook de voorkeur om de Installatie bedrijven te laten controleren door een instantie die ook de mogelijkheid krijgt om boetes uit te delen als er sprake is van wangedrag. Het invoeren van een soort APK voor kleine toestellen is volgens mij haast onmogelijk. Bedenk dat er in het verleden door de energie bedrijven al de zogenaamde 1 op 4 keuringen plaats vond, en hierbij al enorme achterstand was. Er is helaas in Nederland niet voldoende personeel wat in staat is om deze keuringen op de juiste wijze te kunnen uitvoeren.

  24. M Heeren schreef:

    mijn ervaring is onderhoud is onnodig.
    ik zelf ben meer dan 31 jaar werkzaam als cv monteur en uiteindelijk hoofd uitvoerder wtb
    maar mijn eerste huis had een valiant ketel ik heb daar nooit onderhoud aan gepleegt, alleen een keer een ventilator vervangen omdat de lagers versleten waren. deze ketel werkte nog prima toen ik verhuisde na 16 jaar.
    ondertussen woon ik in mijn huidige huis alweer 14 jaar en ook hier is nooit onderhoud aan gebeurt, werk nog prima is een agpo HR.
    dus conclusie onderhoud is compleet onnodig

  25. @mheeren schreef:

    Gaat dhr Heeren ook nooit naar de tandarts? Nooit naar de garage? Laat hij de kozijnen wegrotten in het huis?

    Het beste onderhoud is preventie. Er gebeuren te veel ongelukken die het tegendeel van zijn uitermate ongepaste conclusie onderbouwen. We hebben het over een gasinstallatie, en een onderhoudscontract is tientjeswerk.

    Ik snap werkelijk niet wat die 41 procent bezielt? Maar wel een fonkelnieuwe led-smart-tv, een tablet en een buitenkeuken.

  26. Albers schreef:

    Wanneer de kosten van onderhoud niet zo hoog zijn gaan er vanzelf meer mensen dit preventief doen. Ik doe het eens in de twee jaar en schrik iedere keer weer van de prijs. 1 uurtje werk en paar rubbers vervangen kost je €100 en dat is dan nog goedkoop!

    Gezien de veiligheid niet in geding is lijkt het mij ook niet strikt noodzakelijk

  27. Bert schreef:

    L.S.,

    E.d.d. Ontving ik de melding van Energie Service over de aanstaande onderhoudsgeurt van onze cv-ketel.
    Er wordt in die melding gesproken van “de verplichte periodieke onderhoudsbeurt”.
    Ik vraag me af waar het woord “verplicht” vandaan komt.

  28. martin schreef:

    Hallo allemaal,
    ik ben werkzaam in de installatiewereld en zie ook dat klanten te veel betalen voor een onderhoudscontract,zeg maar 10 euro in de maand en 1x per 18 maanden komt een monteur langs voor max een uur werk,tevens betalen ze de netto prijs voor onderdelen inc btw terwijl de installateur 40% korting krijgt en btw teruggave.
    ik zelf werk er ’s avonds ook bij en doe een storing en of een service voor 40 euro ex de kosten voor materiaal,ik doe alles zoals de fabrikant wil met een rookgas analyze ,de klant krijgt een rapportagebon met de werkzaamheden gedaan alsmede het materiaalverbruik,gewoon eerlijk en goed zoals ik denk dat het moet.
    de frequentie van onderhoud is afhankelijk van het gebruik en opstelling,wel is belangrijk dat een ketel zo schoon is dat er geen brand kan uitbreken of recirculatie van de rookgassen.de meeste mensen willen een controlebeurt voor het stookseizoen.kom op jongens,werk gewoon netjes,eerlijk en goed voor de klanten dan krijg je ook nog een vervolg!!!

  29. Jan-Pieter schreef:

    Martin, kun je mij uitleggen wat b.t.w. teruggave als voordeel heeft voor de installateur? En waar haal jij het idee vandaan dat de installateur 40% korting op onderdelen krijgt? Ik vind €40,00 voor een onderhoudsbeurt door een beun in de avonduren pas echt een vorm van oplichting van de mensen. Geen eerlijke concurrentie met de bedrijven. Ben jij gediplomeerd voor onderhoud dan? Een erkend installateur weet waar hij mee bezig is, beschikt over de juiste (gekeurde) meetapparatuur en over de nodige kennis en opleidingen.
    Ook grappig om te lezen dat mensen denken dat brand door een lekkende pakking alleen bij open toestellen voor kan komen. Zoek maar eens na waarom b.v. de nefit turbo’s weleens in de fik vlogen…lekkage in de branderpakking. Dus gevaar is ook bij gesloten toestellen wel degelijk aanwezig als er niet goed met onderhoud om gegeaan wordt.

  30. Tien schreef:

    ik pleit voor een APK voor onderhoudsmonteurs/bedrijven. Er zijn zoveel verschillende reacties en meningen, zelfs door experts, dat ik graag een resultaatmeting en certificering zou willen zien onder deze experts. Ditzelfde fenomeen doet zich voor onder schoorsteenvegers die altijd, los van elkaar, een ander kapje adviseren want anders schoorsteenbrand mevrouwtje en dat wil je niet….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.