fbpx
Bericht
Onderwijs duurzame techniek loopt achter

Het beroepsonderwijs heeft op het gebied van duurzame installatietechniek een achterstand op de praktijk in de markt, waarin specialismen leiden tot ‘nieuwe beroepen’.

 

 

Hierdoor hebben veel nieuwe en bestaande vakmensen een kennisachterstand op het gebied van nieuwe technieken, die juist kansrijk zijn in de (renovatie)markt. Dit stelt BuildUpSkillsNL (BUS-NL) in de vandaag gepresenteerde Roadmap over dit onderwerp.

 

Extra scholing 

In Nederland moeten 150.000 tot 225.000 vakmensen in de bouw- en installatiesector zich extra scholen en trainen omdat ons land anders de doelstelling – in 2020 naar 16% duurzame energie en 20% minder CO2-uitstoot – niet haalt. Bottleneck is dat het opleidingssysteem in ons land niet flexibel genoeg is ingericht om snel stappen te maken. Het onderwijs moet aangepast worden om klaar te zijn voor de te voorspellen toenemende vraag naar vakmensen die kunnen werken met de benodigde innovatieve materialen en technieken.

 

Nieuwe specialismen 

Duurzaam en energieneutraal bouwen vraagt om andere vaktechnische kennis van vakmensen dan wat nu wordt geleerd in het vakonderwijs. Zo vragen nieuwe technieken als betere isolatie, warmtepompen, zonne-energie of laag temperatuur verwarming om nieuwe vaardigheden en beroepen. Werkgevers in de bouw- en installatiesector geven zelf ook in een onderzoek aan dat tussen de 35% en 54% van hun medewerkers extra training of opleiding nodig heeft om de Europese doelstelling te halen.

 

Achterstand

Een kleine groep, vooral mkb-, bedrijven in de sector is al wel bezig met het gericht en extra scholen van hun medewerkers. De kennis die daarmee is opgedaan, zo geeft de Roadmap aan, kan gebruikt worden om de kwalificatiedossiers en de bijbehorende  beroepscompetentieprofielen al aan te gaan passen zodat er niet een te groot gat zal ontstaan tussen wat de markt nodig heeft en wat het onderwijs biedt. Jan Cromwijk, projectleider van BuildUpSkills: “Er is altijd enige achterstand in het onderwijs als het gaat om aansluiting op de actualiteit. Dat kan ook niet anders. Maar door nu te handelen voorkomen we dat we tegen 2020 echt achter de feiten aanlopen. Ons onderzoek en de Roadmap tonen aan dat onderwijs, bedrijven en overheid de handen snel ineen moeten slaan en vertelt hoe en wanneer dat moet gebeuren.”

 

BuildUpSkillsNL

BuildUpSkillsNL is een consortium bestaande uit OTIB, ISSO, SBR, Fundeon, Kenteq, Hibin, en MBO-diensten. Dit is een afgeleide van het Europese BuildUpSkills, een initiatief van Intelligent Energy Europe (IEE).

 

Lees hieronder een samenvatting van het onderzoek.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.