fbpx
Bericht

Pomptechniek maakt gemalen zuiniger

Pomptechniek maakt gemalen zuiniger

Energiezuinige motoren hebben de rioolgemalen in Rotterdam aanzienlijk zuiniger gemaakt.

 

De Rotterdamse rioolgemalen hebben in 2011 ruim 67.000 kWh minder energie verbruikt. Dat komt neer op bijna 27 ton minder CO2-uitstoot en een lagere energienota: een besparing van 10.000 euro. De oorzaak van de besparing ligt in de renovatie van de gemalen Statensingel en Westersingel waar energiezuinige motoren zijn geplaatst. Ook het efficienter inzetten van gemalen speelt een rol.

 

Hoogrendementmotoren

Vooral bij de pompen is nog veel energie te besparen. Gemeentewerken heeft een plan opgesteld om de komende jaren alle veertig hoofdgemalen te voorzien van energiezuinige hoogrendementmotoren. In 2015 moet dit 10% minder energieverbruik opleveren. Dat komt neer op een jaarlijkse besparing van circa 1 miljoen kWh, 150.000 euro en 400 ton CO2. De besparing is vergelijkbaar met het energieverbruik van 300 gezinnen.

 

Efficienter

Veelal wordt het afvalwater opgevangen in het bassin van het gemaal en als dit vol is, doorgepompt naar de waterzuivering. Vooral het in- en uitschakelen van pompen kost energie. Door nu gelijkmatig het afvalwater af te voeren naar de waterzuivering zal de pomp wel langer draaien maar, afgezet tegen het in- en uitschakelen, toch een hoop energie besparen. In 2011 is gestart met de renovatie van gemaal Wolphaertsbocht. In 2012 start de renovatie van gemaal Burgerhof in Pernis en de gemalen Noordplein, Molenplein, Kempersingel, Everlo, Waalhaven, Kerkedijk, Groene Wetering en Kralingse Veer. Ook hier zal de inzet duurzaamheid en energiebesparing zijn. De verwachting is dat het energieverbruik van de rioolgemalen dit jaar verder afneemt.

2 reacties op “Pomptechniek maakt gemalen zuiniger

  1. Henk Welgraven schreef:

    Worden hier eigenlijk frequentieregelaars toegepast?

  2. Patrick schreef:

    Is het mogelijk om meer informatie over de toegepaste motoren door te geven?
    Zoals: spanning, stroom, Cos phi, rendement, as vermogen.
    En ook welk type motor, IE3 of IE4.
    En is er dan ook rekening gehouden met het blind, en schijnbaar vermogen ivm Co2 uitstoot?
    Ik zie graag een reactie tegemoed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.