Pagina 17 van: Installatie en Sanitair – nummer 1 – 2017

satie(s) die de erkenningsregelingen
gaan beheren. De doelstelling is om zo
veel mogelijk transparantie te voeren.
In Engeland worden bedrijven die zich
schuldig maken aan ontduiking van de
erkenningsplicht bijvoorbeeld gepubli-
ceerd en er is zelfs een meldpunt.
Erkende bedrijven die de fout in gaan
moeten worden geschorst.
Welke installatiedelen vallen
onder de wetgeving?
Het verbrandingstoestel, zoals de
cv-ketel, en de daarbij horende lucht-
toevoer/rookgasafvoer. Overig werk aan
de cv-installatie, bijvoorbeeld aan de
aanvoergasleiding of aan de afgifte –
systemen mogen wel door niet-erkende
bedrijven worden uitgevoerd. Niet-
erkende bedrijven moeten van de ver-
brandingsinstallatie afblijven. Wel of
geen erkenning voeren is een keuze.
Gaat de consument wel mee in
deze zoveelste ‘sticker’?
Vanaf februari 2017 gaat de overheid
actief campagne voeren tegen het kool-
monoxide-dreiging, dus we mogen een
toenemend bewustzijn verwachten. De
consument kan ervoor kiezen om met
een niet-erkende installateur in zee te
gaan. Dit is vanaf 2019 illegaal, dus
strafbaar, en ook nog eens gevaarlijk:
de installatie kan ondeugdelijk zijn,
maar ook een verzekeraar kan mogelijke
(vervolg)schade niet uitkeren als blijkt
dat de erkenning is omzeild.
Gaan verzekeraars inhaken dan?
Nog niet, maar het Verbond van
Verzekeraars is net als c onsumenten –
organisaties wel betrokken bij de ont-
wikkeling van deze certificerings –
trajecten. Het kan dus dat het inschake-
len van een erkend installateur ergens
een voorwaarde wordt voor woonhuis –
verzekeringen. Ook valt te denken aan
premiekorting: een door een vakman
geïnstalleerde en onderhouden instal –
latie is immers veiliger. Hier zijn echter
nog geen uitspraken over gedaan.
nummer 1 januari 2017 | installatie en sanitair 21
Marktwerking heeft
averechts effect
1954: De Vestigingswet is gericht
op het stellen van bekwaamheids-
eisen voor ondernemers die een
bepaald vak uitoefenen. Bij de
opkomst van de gasgestookte ketel
betekende dit dat enkel erkende
installateurs toestellen aan mogen
sluiten. Zij werden gecontroleerd
door de inspecteur van het
energiebedrijf.
1992: Na jarenlange discussie is
een vereenvoudiging van de
Vestigingswet in de maak.
Sectoren die jarenlang door deze
wet werden beschermd, krijgen te
maken met vrije marktwerking.
1996: Tot aan het begin van de jaren negentig waren inspectiediensten van de gasbedrijven actief
betrokken bij gasinstallaties achter de gasmeter. Deze inspectiediensten zijn vanaf 1996 helemaal
verdwenen waardoor, een belangrijke informatiebron voor ongevalinformatie wegvalt.
2000: Het adviescollege regeldruk wordt opgericht. Actal moet de regeldruk in Nederland ver –
minderen.
2004: een pleidooi voor een verplichte onderhouds-APK voor woningen wordt door de Tweede Kamer
van tafel geveegd. Woningeigenaren moeten zelf verantwoording nemen voor vakkundige installatie
en onderhoud van de gasketel.
2007: Onder de noemer marktwerking wordt de Vestigingswet definitief afgeschaft. Dit betekent voor
de installatiebranche dat iedereen in Nederland een gasgestookt toestel aan mag sluiten en onder-
houden. SEI (later KvINL) en Sterkin zijn overgebleven kwaliteitsborgers voor de branche.
2010: De markt van HR-ketels komt fors onder druk te staan. Marges voor handel en installatie –
bedrijven worden kleiner, directe verkoop aan particulieren neemt toe.
2013: Ondanks het feit dat cv-toestellen beter worden, stijgt in vijf jaar het aantal slachtoffers van
ongevallen rondom de gasgestookte installatie. Hoewel officiële cijfers ontbreken, houdt Kiwa de
ongevallen jaarlijks bij en constateert een toenemend aantal ongevallen. Gebrekkig onderhoud en
installatiefouten rondom rookgasafvoeren lijken de hoofdoorzaak.
2013: Actal adviseert het kabinet: zonder in te leveren op veiligheid kan de overheid een verplichte
keuring voor seriematig geproduceerde stookinstallaties vervangen door voorlichting. De markt biedt
volgens het adviesorgaan voldoende mogelijkheden om de kwaliteit te borgen.
2014: De Onderzoeksraad voor de Veiligheid kondigt een onderzoek aan naar koolmonoxide-
ongevallen in huiselijke kring. Volgens de Raad vallen jaarlijks vijf tot twaalf doden en raken
honderden mensen gewond. Eind 2014 wordt de komst van OK CV aangekondigd; wederom een
vrijwillig label dat de kwaliteit moet opkrikken.
2015: De conclusies zijn vernietigend. De branche is niet in staat om de veiligheid van bezitters gas-
gestookte installaties te borgen. Juist moderne installaties veroorzaken het gros van de incidenten.
De marktwerking werkt niet, waardoor cv-ketel markt een markt van prijsvechters en onkundige
toetreders is geworden. De Raad adviseert het kabinet om in t e grijpen. Minister Blok (Wonen) is
geen voorstander van regulering.
2016: Ruim een jaar na verschijning van het rapport van de Onderzoeksraad doet het kabinet een
voorstel tot een hernieuwde wettelijke erkenning, die per 1 januari 2019 in zou moet en gaan.
20-21_erkenning 16-01-17 12:02 Pagina 21