Pagina 45 van: Installatie en Sanitair – nummer 10 – 2019

opstellingen nagebouwd, zodat onze
deelnemers ook trainen in echte wed-
strijdsituaties.”
Onhandige professoren
Experts komen in verschillende sma-
ken, zegt Van Dijk. Veel komen zelf uit
de praktijk, maar er zijn ook experts die
in het dagelijks leven bijvoorbeeld als
professor aan een universiteit verbon-
den zijn. “Die weten veel van de theorie,
organiseren en coördineren, maar
hebben nog nooit een soldeerbout vast-
gehouden of een U-tje gebogen”, zegt
Van Dijk. Dit jaar, bij de WorldSkills in
Kazan, werden de experts zelf ook aan
een praktische test onderworpen. “We
moesten een opdracht maken waarin
we buizen moesten buigen – verschil-
lende materialen en diameters – sol-
deren, draad fitten, knellen, vulnippel
erop en op 2 bar druk brengen. Daar
kregen we drie uur voor. Sommige pro-
fessoren hadden net een bocht gebo-
gen. Vonden ze zelf ook grappig.”
In Kazan deden dertig landen mee. Dat
betekent dus dertig studenten en dertig
experts. De experts hebben een dub-
belrol. Ze vormen namelijk ook de jury.
Een juryteam bestaat uit vier experts.
Eén is er ‘observer’, drie zijn gewoon
jurylid. Elk juryteam beoordeelt een
specifiek onderdeel van de opdracht.
Alle solderingen bijvoorbeeld. Op dat
punt beoordeelt de jury dan alle dertig
deelnemers. Een expert die is gezakt
voor zijn praktijktest mag wel objectieve
beoordelingen geven (measurement),
zoals: staat er twee minuten 2 bar druk
op? Maar hij mag geen subjectieve oor-
delen vellen (judgement). “Een mooie
soldering is één keer aangestipt en
verder mooi gevloeid. Dat beoordelen
is subjectief. Dat mogen alleen de
experts die hun eigen test goed hebben
gedaan.”
Uiteindelijk beoordelen de jury’s onge-
veer 250 beoordelingsaspecten bij
de drie opdrachten die de studenten
uitvoeren. “Sander Damsma, mijn
deelnemer in Kazan, is daar vijftiende
geworden in een deelnemersveld van
dertig deelnemers en heeft dit jaar een
Medal of Excellence ontvangen”, zegt
Van Dijk. Die medailles worden uitge-
reikt aan studenten die 700 punten of
meer halen. Damsma haalde precies
700 punten. “Omgerekend naar gewone
cijfers haalde hij een dikke 8,5.”
Medailles
Na 2010 (brons voor Gudo Rijk) en 2012
(zilver voor Jeroen Hoogstraten) haalde
Nederland geen medailles meer. Julian
van Lohuizen was dichtbij een plak in
2018 op de Euroskills in Boedapest. Hij
werd vijfde, maar het scheelde weinig
of hij pakte brons, zegt Van Dijk. “Hij lag
op medaillekoers, maar de taal speelde
Johan van Dijk met Sander Damsma, ‘zijn’ pupil in Kazan.
nummer 10 december 2019 | installatie en sanitair 49
>>
hem parten. Hij dacht dat hij bij een
handdoekradiator alles moest buigen,
maar er stond ‘and/or’. Dus hij hoefde
maar één keer te buigen. Daar zijn de
Engelstalige landen in het voordeel.” De
taal is niet de belangrijkste reden dat
Nederland al een tijd zonder medailles
zit. Geld en tijd is veel belangrijker.’
Van Dijk: “De jongens in Japan,
Hongkong, Korea en China worden een
paar jaar van tevoren geselecteerd
en dan een paar jaar lang fulltime
klaargestoomd voor de wedstrijd. Het
verschil met Nederland is enorm. Wij
hebben te maken met bbl’ers [Beroeps
Begeleidende Leerweg, red.], die vier
dagen per week bij een bedrijf werken
en één dag op school zitten. Ik ben al
blij als ik ze de laatste drie maanden
elke vrijdag in ons opleidingscentrum
heb om te trainen. Deltion College zorgt
ervoor dat ze iedere dinsdag een uur
Engels krijgen.”
Tijd is geld. Dus uiteindelijk gaat het
er niet om dat Van Dijk geen tijd heeft
om zijn deelnemers klaar te stomen,
maar vooral geen geld. “Als ik twee
jongens – de deelnemer en zijn toe-
‘Aziatische deelnemers worden
jarenlang gedrild’
48-49-50_skills.indd 49 02-12-19 15:44