Pagina 38 van: Installatie en Sanitair – nummer 6 – 2019

De mens schijnt een aandachts-spanne te hebben van 8 seconden,
evenveel als een goudvis. Toch doen
de afgestudeerden van de opleiding
Hybride Vakdocent hun uiterste best om
mbo- en vmbo-leerlingen een uur lang
te boeien. Dat is een kunst op zich. De
hormonen gieren door het klaslokaal,
afleidingen als YouTube, Instagram en
Snapchat zijn nooit ver weg en alles
is belangrijker dan school, in de bele-
vingswereld van de leerlingen.
Hoe pakken de docenten dat aan? René
van der Drift, Arjen Binkhorst en Kees
de Vries komen uit de rauwe praktijk
en zijn een opleiding gestart om de
jeugd en zij-instromers te boeien voor
het mooie installatievak. Bovendien is
een praktijkverhaal een mooie afwis-
seling met de niet onbelangrijke, maar
misschien toch wat stoffige theorie.
Zij vertellen in dit artikel over effectief
lesgeven: “Keteldummietje, expansie-
vaatje, powerpointje… Daarna mogen ze
het zelf doen.”
Aantal vacatures naar recordhoogte
Door de aanhoudende productiegroei is de werkgelegenheid in de bouwketen
sterk toegenomen, zo becijfert het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid
is samenwerking met onder meer Techniek Nederland. Ten opzichte van het
eerste kwartaal van 2018 nam het aantal banen toe met 4 procent. Hoewel de
arbeidsmarkt krap is, wisten ondernemers toch méér personeel aan te trekken.
Voldoende om de groei te kunnen bijhouden was het niet. In het eerste kwartaal
van 2018 waren er nog 50 vacatures per duizend banen, een jaar later waren dat
er 59. Dit is de hoogste vacaturegraad ooit gemeten in de bouwketen. Per saldo
verwachten ongeveer vier op de tien bedrijven meer personeel aan te trekken en
een hogere omzet te behalen.
Wat is de leergang Hybride Vakdocent?
De leergang tot Hybride Vakdocent is ontwikkeld door VTI (Vakschool Technische
Installaties). De lerarenopleiding M&T van de Hogeschool van Amsterdam werkt
hiervoor samen met ROC Amsterdam, een aantal Amsterdamse vmbo-scholen en
brancheorganisatie OTIB. “Het is de bedoeling dat de docenten doorstromen naar
de lerarenopleiding en een voltijds docentschap”, aldus Petra Overmars, coördina-
tor en opleider van de leergang. “Het aantrekkelijke is dat deze mensen echt kun-
nen vertellen vanuit hun praktijkervaring. De technische kennis brengen ze mee
en hun ervaringsverhalen maken de lessen eigentijds en levendig.” De docenten
in de dop worden geworven via het eigen netwerk van de bedrijven en via de oplei-
dingsfondsen OTIB, OOM en A+O Metalektro. Het doel is minimaal vijftien mensen
op te leiden tot hybride vakdocenten die ook een rol kunnen gaan spelen in de
energietransitie. “Het vinden van goede docenten is een van de belangrijkste opga-
ven om de energietransitie te laten slagen”, aldus programmadirecteur Martin de
Haan. “Daarom roepen we bedrijven op hun beste medewerkers hiervoor in te zet-
ten. Zo kunnen ze straks zelf hun personeel opleiden.” Bedrijven begrijpen volgens
De Haan heel goed dat docenten het verschil kunnen maken voor de technici van
de toekomst. Maar hun eigen personeelstekort is en blijft een spanningsveld. De
Haan: “Ze vinden het belangrijk, maar ook ingewikkeld.”
42 installatie en sanitair | nummer 6 augustus 2019
installatie | OPLEIDING | TEKST: TON VERHEIJEN | FOTO’S: DIEDERIK VAN DER LAAN, COR SALVERIUS
Échte installateurs
voor de klas
De instroom op installatie-opleidingen is al een uitdaging en daar komen goede docenten nog eens bij. De
binding met de praktijk van vandaag en de modernste techniek is een belangrijke voorwaarde voor succes.
Hybride vakdocenten brengen hun praktijkervaring over naar jongelui. Maar ga er maar aan staan. Wij
vroegen drie praktijkmensen naar hun drijfveren.
Ervaringsverhalen
maken lessen
pas écht levendig
42-43-44-45_hybridedocenten.indd 42 19-08-19 17:14