<<
>>
nummer 6 augustus 2019 | installatie en sanitair 43
??
??
Arjen Binkhorst, opleidingscoördinator én docent:
“Jeugd boeien met ervaringsverhalen”
“Als ik lesgeef, worden er geen smart-
phones gebruikt. Dat gaat niet samen.
Stiekem onder de tafel? Dan leg ik de
les stil, daar ben ik heel streng in. Het
wordt anders als ze zelfstandig werken.
Dan mogen ze oortjes in, muziek op. Of
ik ze technische oplossingen laat zoe-
ken op YouTube? Nee, dat heb ik nog
niet aangedurfd. Ik wil de kat niet op
het spek binden.”
Voormalig service-technicus Arjen
Binkhorst (44) haalde op 20 juni zijn
diploma Hybride Vakdocent op de
Vakschool Technische Installaties (VTI)
in Amsterdam. Binkhorst werkt 40 uur
per week bij installatiebedrijf Bonarius
als opleidingscoördinator. Daarnaast
geeft hij vier uur per week les voor ROC
Amsterdam. Hij heeft duidelijke ideeën
over hoe je mbo’ers en vmbo’ers het
vak bijbrengt. Binkhorst: “Ze reage-
ren sterk op je manier van vertellen.
Daarom koppel ik alle theorie aan mijn
eigen praktijkervaring. Als ik iets vertel
dat ik zelf heb meegemaakt, raken ze
geboeid. Als ik weer overstap op theo-
rie, verslapt hun aandacht.”
Echte verhalen uit de praktijk willen
de leerlingen horen. Binkhorst vertelt
ze bijvoorbeeld wat er gebeurt als je
een cv-ketel sec vervangt door een
warmtepomp: “Dat kan zorgen voor
comfortklachten, want een warmte-
pompinstallatie is traag. Ik vertel ze
hoe ik de bewoners meeneem om hun
gedrag te veranderen. Of ik vertel ze
over mijn ervaringen met warmtepom-
pen met een gasgestookte cv-ketel,
over warmtenetten, over waterstof, over
duurzaamheid. Zulke verhalen komen
aan.”
Als de klas afgeleid raakt en begint te
gapen, heeft Binkhorst altijd wel een
truc paraat om de groep weer bij de les
te krijgen. Binkhorst: “Dan zet ik een
ketel, geiser of radiator op tafel. Boem!
Even iets anders. En als het echt nodig
is, onderbreek ik de les. ‘Jongens,
neem een bak koffie. Over tien minuten
gaan we verder.’ Die momenten moet je
aanvoelen. Ik geloof dat ik een natuur-
lijk talent heb om me in hen te ver-
plaatsen. Generatiekloof? Totaal niet. Ik
zit tussen hen in.”
Binkhorst volgde zijn vmbo-stage op
het Technisch College in Velsen. Hij
vond het fantastisch, maar ziet wel
een duidelijk verschil in belangstelling
tussen mbo’ers en vmbo’ers: “Vooral
vmbo’ers hebben vaak geen idee wat
installatietechniek inhoudt. Op het mbo
hebben die jongens en meiden al voor
dit vak gekozen. Dat maakt het gemak-
kelijker voor de docent. Voor de klas
staan is hard werken, maar meestal
ook heel leuk. Eens in de zoveel tijd
moet ik 1-op-1 het gesprek aan omdat
er eentje te druk is of grappen en grol-
len op zijn telefoon zit uit te halen.”
42-43-44-45_hybridedocenten.indd 43 19-08-19 17:14