??
44 installatie en sanitair | nummer 6 augustus 2019
installatie | OPLEIDING
Kees de Vries, directeur én docent:
“Wat wist ik nou van didactiek?”
“Ik dacht dat ik streng was. Dat blijkt
wel mee te vallen. Op het eind van
mijn stage op het Bredero College in
Amsterdam vroeg ik ze allemaal een
leeg velletje papier te nemen. ‘Jongens,
schrijf nu eens op wat jullie vinden van
mij als leraar? Je mag schrijven wat je
wilt.’ Verschillende leerlingen vonden
dat ik wel strenger mocht zijn.” Kees
de Vries (55), vestigingsdirecteur van
installatiebedrijf Van Dorp in Lijnden,
keek er van op. Sinds 20 juni mag hij
zich hybride vakdocent noemen. Op
vmbo- en mbo-scholen mag hij 160 uur
per jaar lesgeven, dat is zo’n vier uur
per week.
Voor De Vries was de opleiding een
eyeopener. “Over mijn vak vertellen
heb ik nooit moeilijk gevonden. Maar
wat wist ik van didactiek, pedagogiek of
leerklimaat? Dat was nieuw voor mij als
techneut. Orde houden? Een les voor-
bereiden? Voor mij onbekend terrein,
net als omgaan met een groep ado-
lescenten. Ze slapen te weinig, komen
moe op school, zijn bezig met andere
dingen. Vooral op het vmbo is het hard
werken. Logisch, op het vmbo hebben
ze nog niet voor installatietechniek
gekozen. Ze zitten er omdat het moet.
Ze zijn snel afgeleid. Als de een iets
doet, haakt de ander in. Ze proberen
je uit als nieuweling. Het is niet eens
weerstand, het is de puberteit.”
Om de klas te kunnen sturen, geeft De
Vries veel aandacht aan de voorberei-
ding, ‘zodat er geen gaten vallen in de
les en ik niet sta te hakkelen’. Ook vindt
hij het fijn om terug te kunnen vallen op
het lesplan. De Vries: “Dat bestaat uit
een aantal fases. Als ze binnen komen,
zijn ze druk en probeer ik hun aan-
dacht te vangen met iets verrassends.
Een filmpje bijvoorbeeld. Daarna ga ik
vragen stellen over hun voorkennis,
uitleg geven en checken of de uitleg is
overgekomen. Vervolgens zet ik ze aan
het werk en evalueer ik of ze hebben
geleerd wat ik wilde.”
Het werk als docent geeft veel voldoe-
ning. Toch heeft De Vries geen con-
crete plannen om voor de klas te gaan
staan: “Dat komt omdat we de laatste
maanden enorm zijn gegroeid bij Van
Dorp, het is gigantisch druk. Ik hou de
boot nog even af, maar het hoofd van
de afdeling Installatietechniek van ROC
Amsterdam heeft al aangegeven dat hij
me gaat benaderen. Nou, tegen die tijd
gaan we kijken of het past.”
42-43-44-45_hybridedocenten.indd 44 19-08-19 17:14