René van der Drift, uitvoerder én docent:
“Ik laat ze fouten maken. Dat is juist goed”
nummer 6 augustus 2019 | installatie en sanitair 45
“Een vertrouwensband kweken met
deze leeftijdsgroep is best lastig. Ze
zijn jong, speels en wispelturig. Je
hebt er altijd een paar bij die gaan
klieren”, zegt René van der Drift (50),
die in het dagelijkse leven als uitvoer-
der werkt bij installatiebedrijf Vink in
Roelofarendsveen. Gelukkig hoeft hij
niet zelf het wiel uit te vinden. “Als ze
echt lopen te gallemiezen, volgen we de
protocollen van de school.”
Van der Drift blijft altijd vriendelijk en
“in de rol van de docent”. Vaak gaat dat
heel goed, want werken met jongeren
geeft energie en zorgt altijd weer voor
verrassende situaties: “Laatst kwam
er eentje naar me toe, die wilde een
pompschakelaar bij vloerverwarming
gebruiken. Dat leek me wat overdreven.
Maar goed, hij had het in de Leerwijzer
gezien. Nou, die volgen we, dus moest
ik hem gelijk geven. Ze vogelen veel
zelf uit. Ze gaan pas vragen stellen
als het niet lukt. Meneer, wat doen we
fout? Meneer, hoe kan ik hier een bocht
in buigen?”
Stages liep Van der Drift op het
Hoofdvaart College in Hoofddorp en het
Nova College in Haarlem. Hij gaf onder
meer een les verwarmingstechniek:
“Wat ik probeer te doen is techniek
tastbaar maken. Ze moeten het kun-
nen voelen en ruiken. Keteldummietje,
expansievaatje, powerpointje… Daarna
mogen ze het zelf doen. Ik laat ze
fouten maken. Dat is juist goed. Mijn
advies? Laat de mensen heel, dan gaan
ze uiteindelijk beter presteren.”
Van der Drift gaf ook een les in omgaan
met klanten: “Hoe ga je om met bewo-
ners thuis? Hoe ben je gekleed? Hoe
kom je over? Dan vraag ik ze bijvoor-
beeld hoe de klant het vindt als ze
met een bedrijfsauto met deuken en
roestplekken komen voorrijden. Je ziet
die koppies peinzen. Na een korte stilte
zeg ik: jongens, probeer schadevrij te
rijden.”
Scholen die belangstelling hebben,
kunnen zich melden, want Van der Drift
zit in een docentenpool. Hij plaatst dit
initiatief in een breder perspectief voor
de hele installatiebranche: “Als we niks
doen, heeft de branche straks geen
mensen meer en geen toekomst.” Ook
voor hemzelf vindt hij dit een goede
investering: “Er komt misschien een tijd
dat mijn lichaam het zware installatie-
werk niet meer aan kan. Voor de klas
verklein ik het risico dat ik ziek thuis
kom te zitten. Docent zijn is wel vol te
houden tot je zeventigste. Hoewel, men-
taal raak je redelijk uitgeput. Ik moet er
nog niet aan denken om vijf dagen per
week voor de klas te staan. Daarvoor
vind ik het installatiewerk te leuk.”
42-43-44-45_hybridedocenten.indd 45 19-08-19 17:15