Pagina 43 van: Installatie en Sanitair – nummer 7 – 2019

<<
>>
En mocht de diefstal al hebben plaats-
gevonden, dan zijn er diverse voertuig-
volgsystemen en gereedschapstrackers
op de markt om het voertuig of gereed-
schap c.q. materiaal op te sporen.
Beveiligingssloten
Op het gebied van beveiligingssloten
zijn er twee sloten die de zij- en ach-
terdeuren vergrendelen voor inbrekers:
het slamlockslot of deadlockslot. Bij
een slamlockslot gaat de deur automa-
tisch op slot als de deur dichtgegooid
wordt. Handig als je veel moet laden
en lossen en wellicht vergeet om de
bus handmatig op slot te doen. Als je
alleen maar gereedschap moet pak-
ken is een deadlockslot voldoende.
Via een afstandsbediening of sleutel
wordt dit beveiligingsslot vergrendeld.
Beide sloten worden aan de buitenkant
gemonteerd, wat de inbreker afschrikt.
Een uitzondering hierop vormen de
Carboltsloten, die aan de binnenkant
‘blind’ worden bevestigd en elektro-
nisch worden vergrendeld of ontgren-
deld. Een dergelijke laadruimtebeveili-
ging kost ongeveer 750 euro.
Nadeel van de beveiligingssloten is
dat er gaten in de bus geboord moe-
ten worden om het slot te bevestigen.
Wanneer je dat niet wilt, is een trek-
haakslot een mogelijk alternatief. De
horizontale balk blokkeert de achter-
deuren, zodat de inbreker niet in de bus
kan. Voordeel is dat dit slot demontabel
is. Nadeel is dat je elke keer het slot
eraf moet halen om zelf in de laadruim-
te te kunnen. Bovendien zijn trekhaak-
sloten relatief makkelijk te kraken, dus
een echt goed alternatief is dit volgens
Straatman niet.
Alarmsystemen
Een ander type beveiliging waarbij
geen gaten in de bus geboord hoeven
te worden is uiteraard een alarmsy-
steem. Voor dit beveiligingssysteem
geldt eigenlijk hetzelfde adagium als
voor de beveiligingssloten: meestal
dempt de voertuigeigenaar pas de
put als het kalf al is verdronken. “Het
komt regelmatig voor dat de verzeke-
ringsmaatschappij de voertuigbezit-
ter dwingt om een alarmsysteem te
installeren als er al vaker in de bus is
Nanolink spoort verdwaald gereedschap op
Voor wie zijn gestolen gereedschap op afstand wil opsporen is een speciale
tracker, zoals Nanolink, een optie. In feite is Nanolink bedoeld als gereed-
schapsbeheersysteem om verdwaald gereedschap te lokaliseren, maar het kan
eventueel worden ingezet als preventiemiddel tegen diefstal. Volgens directeur
Arjen Baas worden de gereedschappen die uitgerust zijn met een tracker voor-
zien van een herkenbare sticker, zodat dieven zich nog een tweede keer achter
de oren krabben.
Volgens Baas wordt verloren gewaand gereedschap regelmatig teruggevonden
via de Nanolink-app. “Het aantal vermissingen is drastisch gedaald bij degene
die Nanolink hebben geïmplementeerd. We doen relatief veel zaken met instal-
lateurs die affiniteit hebben met de moderne draadloze techniek.” De gele-
genheidsdieven worden misschien wel afgeschrikt door zo’n sticker, maar de
professionele dief neemt het risico. Kijk,
gereedschap kan alleen worden geloka-
liseerd als iemand met een Nanolink app
in de buurt is. Pas dan krijgt de eigenaar
een notificatie. Groot voordeel van de
Nanolink is dat de tracker absoluut niet
te hacken is.”
Het gatelock slot is uitvoerbaar in slamlock of deadlock-uitvoering
(foto Werk-verkeer.nl).
Een alarmsysteem detecteert verdachte bewegingen aan een voertuig
(foto Broekhuis Carplus).
nummer 7 september 2019 | installatie en sanitair 47
ingebroken”, zegt directeur Herman
Noteboom van Broekhuis Carplus
Bedrijfswageninrichting.
Een alarmsysteem is ingedeeld in clas-
sificaties van 1 tot en met 3. De eerste
klasse bestaat alleen uit startblok-
kering en is dus onvoldoende beveiligd
tegen diefstal. Klasse 2 en 3 hebben
wel volledige bewaking van de laad-
ruimte. Extra voorziening in de zwaar-
ste klasse is een alarmering als een
voertuig wordt weggesleept. Ook kan
het voertuig worden uitgerust met een
gecertificeerd voertuigvolgsysteem in
combinatie met een meldkamer-app.
Deze applicatie kost circa 750 euro.
Zonder meldkamer en certificaat kan
je de bus volgen via een app. Dat kost
ongeveer 400 euro. <<
??
??
46-47_busjes.indd 47 09-09-19 15:35