Pagina 29 van: Installatie en Sanitair – nummer 9 – 2019

<<
>>
dat door de buizen/leidingen loopt,
waardoor magnetietvorming ontstaat.
Dit proces van vorming van ijzeroxide
resulteert in een ophoping van zwart
slib in de installatie, waardoor diverse
componenten defect kunnen raken en
de kans op storingen fors toeneemt.
Tips voor reinigen
Er zijn diverse methoden om vloer-
verwarmingsleidingen te reinigen.
De eigenlijk enige juiste procedure is
beginnen met een mechanische reini-
ging (met water en perslucht) en indien
dit geen afdoende resultaat geeft, daar-
na een chemische reiniging toepassen.
Van Oostrum: “Vervolgens afsluiten met
opnieuw een mechanische reiniging
met bijvoorbeeld Cleaner; een snel en
efficiënt pH-neutraal reinigingsmiddel
voor cv-installaties, om alle vervuiling,
oxidatieslib en kalkschilfers ter verwij-
deren uit bestaande installaties.”
Dit reinigingsmiddel moet daarna wel
goed verwijderd worden. Dat doe je
door het systeem goed door te spoelen
(met vers water) en de geleidbaarheid
van het uitstromende en instromende
spoelwater te vergelijken. Wanneer die
geleidbaarheid bijna gelijk is, mag je
er vanuit gaan dat het spoelmiddel vol-
doende verwijderd of verdund is. Zorg
er wel altijd voor dat je de verscheidene
kringen apart goed doorspoelt, om
zoveel mogelijk te vermijden dat er nog
ophopingen van spoelmiddel achterblij-
ven in ‘dode punten’ (waar de snelheid
van het spoelwater lager is).
Na spoelen kan de cv-installatie weer
bijgevuld worden. In de meeste gevallen
gebeurt dat met gewoon leidingwater,
maar dit kan tot problemen leiden.
Leidingwater bevat namelijk zuurstof
en kalk dat zorgt voor corrosie en groei
van bio-organismen met als gevolg slib
vorming. Oostrum adviseert om een
protector toe te voegen aan het leiding-
water dat een duurzame bescherming
van de volledige cv-installatie biedt
tegen interne corrosie van alle gebruik-
te metalen, (oxidatieslib en magnetiet)
en kalkschilfervorming. Verder zou je
er nog biocide aan toe kunnen voegen
om bacteriële vervuiling die het mate-
riaal aantasten in de cv-installatie te
voorkomen.
Voorkomen is beter dan genezen
Een gezegde dat zeker geldt ten aan-
zien van de voordelen die het spoelen
en reiniging van cv-installaties biedt.
Wat Oostrum betreft zou dit item wel
hoger op de agenda mogen komen van
de installateurs die daarmee extra ser-
vice kunnen verlenen hun klanten. “Een
betere warmteafgifte is in het belang
van de klant. Daarnaast levert het een
mogelijke energiebesparing van 15 tot
20 procent. Verder een langere levens-
duur van de installatie en daarmee
het voorkomen van onnodige storin-
gen, reparaties en de daarbij horende
kosten.” Oostrum pleit ervoor dat
installateurs na reiniging hun klanten
adviseren om een automatische vuil- en
luchtafscheider te plaatsen. <<
Update van ISSO-publicatie
De ISSO-publicatie ‘Aanbevelingen ter voorkoming van
corrosie en ketelsteenvorming in watervoerende instal-
laties’ bestaat al sinds 1983. Maar veertig jaar geleden
werden cv-installaties aangelegd in staal en werd er
op hoge temperaturen gestookt. Tegenwoordig bestaan
installaties uit veel meer materialen en stoken we op
lagere watertemperaturen (LTV). Tijd voor een update van
ISSO-publicatie 13 dus. De publicatie 13 bevat richtlij-
nen voor het ontwerp, de realisatie en het onderhoud en
beheer van een storingsvrije installatie. Het voorkomen
van zuurstoftoetreding in de installatie is een essenti-
ele factor om schade te voorkomen en het rendement
te verbeteren. Afhankelijk van de robuustheid van het
systeem en de gebruikte materialen kan de gewenste
waterkwaliteit worden bepaald. Verder zijn er aandachts-
punten in opgenomen en stappenplannen die helpen
bij het maken van keuzes. Aangezien het handboek ook
gaat over de beheerfase, is Publicatie 13 zeer zeker ook
van belang voor servicetechnici, waterbehandelaars en
gebouwbeheerders. De publicatie is beschikbaar via de
ISSO-KennisBank.
Het reinigen en spoelen van vloerverwarmingssystemen is inmiddels een volwaardig specialisme voor installatiebedrijven.
nummer 9 november 2019 | installatie en sanitair 33
>>
??
??
32-33_spoelen.indd 33 04-11-19 16:47