Duurzaam en drijvend
oppervlak. Je haalt dan je warmte uit het kanaal en in de
zomer je koeling. De energie uit het oppervlaktewater
stroomt dan passief door je vloerverwarming heen.
Behalve die bollen is nog een ander systeem toegepast. Dat
systeem is in de betonnen bak van de boot verwerkt. “In dit
geval is de onderkant van de boot de warmtewisselaar. Die
geeft de warmte af aan het water, dat is natuurlijk ideaal. Je
moet dan wel een botenbakbouwer hebben die dat systeem
wil toepassen. Er zaten toentertijd een paar bouwers tussen
die daar te weinig ervaring mee hadden, dus zij hebben
gekozen voor het systeem met die bol.”
Warmtepomp op ventilatielucht
Enkele boten hebben gekozen voor een ventilatielucht/
water-warmtepomp, aldus Brouwers. “Dat is de NIBE F730.
Deze warmtepomp kan de binnenlucht afkoelen tot min
15 °C. Hij kan daardoor heel veel warmte uit de retourlucht
halen. Andere retourluchtwarmtepompen kunnen mis-
schien naar 7 graden afkoelen en als het dan min 10 °C is,
dan ben je eigenlijk elektrisch aan het verwarmen, omdat de
lucht die je afzuigt eerst naar binnen moet komen. En die
moet je eerst ook weer verwarmen. Dat is dus niet ideaal.
De NIBE F730 is dus op een aantal plekken toegepast.”
Ventilatie
Er is ook goed nagedacht over het ventilatieconcept, aldus
Brouwers, die zijn afwegingen deelt. “Wil je natuurlijk venti-
leren met een vraaggestuurde afzuiging, of wil je mechani-
sche balansventilatie toepassen? We hebben vooral geluis-
terd naar waar de bewoners de voorkeur aan gaven. Je kunt
aan de hand van berekeningen aantonen, dat als je een hele
efficiënte warmtepomp hebt die met elektriciteit warmte
opwekt, het verschil in rendement tussen een balansventi-
latiesysteem en een natuurlijk ventilatiesysteem niet zo
groot hoeft te zijn.”
De energie die je normaal gesproken in de ventilatoren
stopt, is veel minder bij een natuurlijke luchttoevoer en een
beperkte mechanische afzuiging. Dat komt omdat je zowel
Kanaalwater als
warmtepompbron
nr. 1 | februari 2021 17
Energie halen uit toiletbezoek
Waterbedrijf Waternet gaat in een pilot samen met
Schoonschip biogas en meststoffen terugwinnen uit
ontlasting en urine. “Het afvalwater van de toiletten –
het energierijkste water – wordt met een vacuümsys-
teem afgevoerd naar Waternet, die het vervolgens
gebruikt voor groene energie. Het bijzondere van dit
zwartwatersysteem is dat je een vacuüm leidingnet in
de steiger hebt lopen met een aansluiting naar de boten.
En je hebt ook allemaal vacuümleidingen aan boord. Het
was heel belangrijk om te weten hoe diep die boten lig-
gen en aan welke eisen al die leidingen moeten voldoen.
Daar hebben wij vervolgens de uitgangspunten van
vastgelegd. Water afkomstig van wastafels, douches
etc. wordt gewoon afgevoerd met een vuilwaterpompu-
nit naar het riool.” De boten zijn allemaal aangesloten
op het waterleidingnet, vertelt Brouwers. “Onder de
steigers loopt een wateraansluiting.”
16-17-18-19_schoonschip.indd 17 22-01-21 10:53