Tweede leven
ketelonderdelen
L
aten we om te beginnen eens een klein rekensommetje
maken. Jaarlijks worden er tussen de 400.000 en
500.000 nieuwe cv-ketels verkocht. Er even van uit-
gaande dat het leeuwendeel, zeg 400.000 stuks, voor de
vervangingsmarkt is – dat is geen gekke gedachte want, in
nieuwe woningen is de gasgestookte cv-ketel al min of meer
verboden. Dat betekent dus dat er een even groot aantal
ketels van de muur gehaald wordt. Uit een ketel haal je
doorgaans vier goed reviseerbare onderdelen. Dat bete-
kent: 1,6 miljoen onderdelen. Daar bovenop komt nog het
aantal onderdelen dat gedurende de levensduur van een
ketel defect raakt. Laat dat één onderdeel zijn. Op een totaal
van zeven miljoen ketels levert dat een jaarlijkse onderde-
lenstroom van bijna een half miljoen stuks op. Kortom: de
Nederlandse markt voor gereviseerde onderdelen zou ruim
twee miljoen stuks groot kunnen zijn. En waar zitten we nu
op? “Tegen de 70 duizend”, zegt Marcel de Graaf, eigenaar
van HR Premium Parts. “Er is dus zeker ruimte voor groei.”
HR Premium Parts is gevestigd in een bedrijfsverzamelpand
op een industrieterrein in Twello. Op nog geen honderd
meter afstand ligt het hoofdkantoor van Wasco. Remeha zit
tien kilometer verderop in Apeldoorn en Nefi t Bosch nog
dichterbij: even over de IJssel en je bent in Deventer. “Ja, je
zou dit het hart van Nederland installatieland kunnen noe-
men”, zegt De Graaf. Na een carrière als ambtenaar en als
werknemer bij een groot adviesbureau, besloot hij in 2013
voor zichzelf te beginnen als adviseur voor startende bedrij-
ven. “Ik kwam toen in contact met Ralph Dito van installatie-
bedrijf ITT uit Twello en hij vertelde me toen dat bijna alle
afgedankte cv-ketels op de schroothoop belanden. Ik dacht:
dat is zo zonde, je moet ze demonteren.” Zo startte hij HR
Recycling. “We zijn die ketels op onze werkbank gaan open-
maken om te kijken wat er precies in zat en welke onderde-
len goed te hergebruiken zijn. Dat zijn in ieder geval de
branderautomaat en de ventilator. Pompen zijn ook te revi-
seren, maar vanwege de introductie van de A-labelpomp
waren er nog niet veel defecte pompen.”
Demontage ketels
HR Recycling was echter geen lang leven beschoren. Het
bedrijf liep goed, maar een grote winstmachine was het niet.
“Er zit niet veel marge op en bij ons werkten mensen met
afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. We konden het pro-
ces niet makkelijk effi ciënt inrichten. Toen er in 2015 Weela-
bex-wetgeving kwam die demontagebedrijven verplichtte
zich te laten certifi ceren, besloot ik dat dat een te grote
investering was.” Gelukkigerwijs kwam De Graaf in die peri-
ode in contact met Roy van Laanen, directeur van Van
Gereviseerd niet
presenteren als nieuw
nr. 1 | februari 2021 47
46-47-48-49_strategie.indd 47 22-01-21 11:03