Pagina 42 van: Installatie – nummer 01 – 2023

In de duurzaamheidambitie voor komende jaren zet P. de Vries ook in op circulariteit.
Na een aantal gesprekken en de fi nanciën doorlichten, was
de koop vlot beklonken. “We hebben weinig tot geen restricties
gekregen. Het wagenpark is tegenwoordig geleased en we
moesten het logo iets aanpassen in de stijl van VDK. Je zou
denken dat we de regie uit handen hebben gegeven maar dat is
niet zo. We hebben nog steeds veel te vertellen en bepalen onze
eigen koers. Maandelijks komt de directeur bedrijven van VDK
op bezoek en nemen we de fi nanciën door. Op basis van onze
eigen plannen bepalen wij het budget voor het volgende jaar.”
Flexplek Groningen
Begin januari van dit jaar startte P. de Vries in Groningen een
vestiging. Een ontwikkeling waar al voor de overname sprake
van was. De vestiging in de provinciehoofdstad dient als uit-
valsbasis voor die regio. “Vooralsnog is het een fl explek van
waaruit we zes grote lopende projecten in Groningen onder-
steunen. Het is effi ciënter dan telkens op en neer te rijden van
en naar Leeuwarden. Vanuit Groningen gaan we ook op zoek
naar nieuwe ‘handjes’. Als Leeuwarder bedrijf is de afstand
voor veel mogelijke nieuwe werknemers toch een struikelblok.
Misschien haakt VDK ook aan en wordt het een volwaardig
Gronings bedrijf met een eigen naam.”
Van leerlingmonteur naar directeur
Het personeelstekort is een veel besproken probleem en ook
P. de Vries komt mensen tekort. “Aan medewerkers op locatie is
gevraagd om ogen en oren goed de kost te geven. Ik heb een
aantal namen gekregen van uitzendkrachten en monteurs die
ontevreden zijn bij hun huidige werkgever en een overstap wel
zien zitten.” Zij kunnen een belletje van Jeroen van der Geest
verwachten. “Ik ga niet rammelen met een zak geld, mensen
moeten graag bij ons willen werken. We zijn een sociaal bedrijf
dat goed is voor z’n mensen en we hebben mooie projecten in
portefeuille, zoals de werkzaamheden aan het Cambuur sta-
dion. Wat ik óók zeg, is dat we uitstekende doorgroeimogelijk-
heden hebben. Als voorbeeld schets ik m’n eigen carrière:
jaren geleden begon ik bij P. de Vries als leerlingmonteur.”
Bijvangst van de overname is het doorschuiven van projecten en
tijdelijk uitruilen van medewerkers. “We hadden al contact met
collegabedrijven in Friesland, maar tegenwoordig ook met
bedrijven buiten de provincie. Alle VDK-bedrijven zitten in een
groepsapp waarin we elkaar op de hoogte houden, opdrachten
doorspelen of informeren of iemand bijvoorbeeld nog een lood-
gieter heeft. Eigenlijk hoeven we nooit meer ‘nee’ te verkopen.”
Circulaire ambitie
In de duurzaamheidambitie voor komende jaren zet P. de Vries
in op circulariteit. Een thema dat vooral actueel is bij woning-
corporaties en gemeenten waar het bedrijf ook voor werkt.
“Renovaties van badkamers, toiletten en keukens. Wel honderd
tot tweehonderd woningen per project. Aan het keramiek dat uit
de woning komt, mankeert vaak niets. Soms is het maar een
paar jaar oud. Gezien de huidige schaarste en hoge gasprijs (om
het te bakken) is het zonde om goed keramiek weg te gooien.
We zijn van plan om ‘oude’ spoelbakken en toiletpotten mee te
nemen naar de werkplaats, ze schoon te maken en te verwerken
in nieuwe projecten. Ook kranen zijn vaak prima opnieuw te
gebruiken. We denken na over een website voor gerecyclede
én overbodig of verkeerd bestelde materialen. Alle bedrijven
binnen de VDK Groep zouden er gebruik van kunnen maken.”
Zichtlocatie
Het huidige pand in Leeuwarden zit wat weggestopt op een
industrieterrein aan de rand van de stad. De beschikbare ruimte
voldoet, maar praktisch schiet het pand tekort. “Het is het resul-
taat van jaren ver- en uitbouwen en de aankoop van het naast-
gelegen pand. Toen de werkplaats verhuisde naar hiernaast,
plaatsten we in de vrijgekomen ruimte losse kantoorunits,
zonder daglicht. De ventilatie en isolatie zijn niet meer van deze
tijd en geen visitekaartje voor een modern installatiebedrijf. Met
een jaarlijkse groei van zo’n tien procent houden we het nog wel
even vol op de huidige locatie. Als de gelegenheid zich voordoet,
verkassen we. Dat ziet de VDK Groep ook graag ; de nieuwe aan-
winst in een mooi pand op een goed bereikbare zichtlocatie.”
Wat zijn de
overnametrends?
Lees hier een
achtergrondartikel.
46 nr. 1| februari 20232
strategie
44-45-46_devries.indd 46 18-01-2023 13:02