column
Maar hoe weet je waar de zogenoemde generatie Y en Z blij
van wordt? Uit onderzoek blijkt: meer gelegenheid om part-
time te werken, meer vrijheid en zelfstandigheid en meer
mogelijkheden tot scholing of een cursus.
De website De Makers van Morgen van Techniek Nederland
post er de laatste tijd erg interessante verhalen over. Inspire-
rende interviews en fi lmpjes met installateurs die inspelen
op de nieuwe generatie en het helemaal anders aanpakken.
Zoals Wouterse Installatie & Onderhoud in Houten, waar
het personeel alle vrijheid en zelfstandigheid krijgt. Daardoor
werken ze prettiger én beter, zegt directeur Sander Wouterse.
Of installatiebedrijf Evema in Apeldoorn. Zij werken met zij-
instromers en zeventig procent van de monteurs werkt part-
time. In tegenstelling tot de algemeen heersende opvatting,
kan parttime werken in de bouw dus wel!
Ook interessant: de podcast ‘Aan de Bak’ op de website
De Makers van Morgen. De vijfde afl evering gaat over gene-
ratieverschillen op de werkvloer en hoe je daar als installatie-
bedrijf mee kunt omgaan. De kloof tussen de oude en de
jonge generatie lijkt steeds groter te worden. Maar in plaats
van te klagen, zou je je kunnen verdiepen in die jonge genera-
tie. ‘De jeugd’ loopt op het werk vaak tegen verouderde
patronen aan. In de podcast adviseert generatie-expert Aart
Bontekoning om jonge werknemers gewoon eens te vragen
naar hun top 5 van energievreters. Maar ook naar energie-
Waarom lukt het het ene installatiebedrijf niet om
jonge monteurs aan te trekken en het andere wel?
De belangrijkste reden: zo’n bedrijf snapt wat die jonge
medewerkers belangrijk vinden in hun werk en speelt
daar op in.
Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM
boosters op het werk. Dat levert verrassende antwoorden op.
Wat me in de installatiebranche opvalt, is dat bij veel bedrij-
ven het personeel ‘meegroeit’ met de leeftijd van de directeur.
Het bedrijf bestaat dan bijvoorbeeld uit tien man, acht boven
de veertig en slechts twee tussen de dertig en veertig. Daar-
onder zit niets! Hoe aantrekkelijk is zo’n bedrijf nou helemaal
voor iemand van begin twintig?
Tenslotte de vraag hoe je je als bedrijf het beste kunt profi –
leren naar jongeren. Zet daarvoor bij voorkeur je jonge mon-
teurs in als ambassadeur van jouw bedrijf. En laat ze bijvoor-
beeld door middel van fi lmpjes vertellen hoe leuk het is om bij
jou te werken. Post dit via de eigen kanalen én persoonlijke
socials. En laat die jonge monteurs de rondleiding doen tij-
dens de open dag. Doe dat niet zelf als directeur van vijftig-
plus. Ook vind je jezelf nog zo jeugdig; voor iemand van begin
twintig is veertig al oud. Verplaats je in die jongeren. Dát is
de truc om jonge werknemers te boeien en binden!
“Het person l groeit m met
de l ftijd van de directeur”
Lees alle andere
blogs van Stefan
van Maasakkers
door deze
QR-code te
scannen.
Magneet
voor jonge
monteurs
nr.1 | februari 2023 51
51_columnstefan.indd 51 18-01-2023 13:04