Beter, sneller,
leuker
D
e werkplaats in Drunen laat eigenlijk al in één beeld
zien wat hier de afgelopen vier à vijf jaren gebeurd is,
vertelt vestigingsdirecteur Leo Groeneveld. Breman
Zuid heeft het complete proces van seriematige woning-
bouw, hét specialisme van de installateur (zie kader) ont-
leed, geanalyseerd en verbeterd. Als bouwen Lego is, of
IKEA, dan liggen hier de blokjes al klaar. Met een digitale
tekening, in de juiste kleur, afmeting en in een structuur
waar een beetje tradionele jongen van achterover slaat.
Het ambacht verandert, maar verdwijnt zeer zeker niet. De
nieuwbouw industrialiseert steeds meer, en de installateur
gaat in die vaart mee. Eigenlijk moet hij er in voorop lopen,
want het installatie-aandeel in de totale bouwkosten van
een woning stijgt nog elk jaar. Toch worden er gemiddeld
genomen nog zeker net zo veel faalkosten gemaakt, dan er
marge geschreven wordt. En dat is best raar voor een sector
die alleen al door de energietransitie de wind fors in de zei-
len heeft.
Traditioneel bouwen kon niet meer
“Zo’n elf jaar geleden hadden we een uitdagende periode,
veroorzaakt door de kredietcrisis”, steekt Leo Groeneveld
van wal. “We waren een tradionele installateur in de nieuw-
bouw. En wie in nieuwbouw bouwt, weet dat seriematigheid
erg belangrijk is. Wij zagen toen dat een project van zestig
woningen ineens vier projecten van vijftien woningen wer-
den. Met op zichzelf staande planningen. Als je dan tiental-
len projecten in opdracht hebt staan, wordt een goede plan-
ning een crime. En dan rijzen de faalkosten de pan uit.”
Fouten en faalkosten komen tot uiting op de bouwplaats.
Denk aan maatvoeringen die niet kloppen, leveringen die
niet compleet zijn, onduidelijkheden in de afspraken en ver-
antwoordelijkheden met ketenpartners. “Wij zijn de bron
van onze faalkosten gaan analyseren”, zegt Leo Groeneveld.
“Conclusie was dat faalkosten te wijten zijn aan een slecht
bestek, slechte tekeningen, fouten in de werkvoorbereiding
of calculatie.” De monteur, vaak degene die de zwarte piet
krijgt toegeschoven, is een eindstation, maar niet de bron.
Lean-principes
De traditionele werkwijze moest overboord. Dat was duide-
lijk. Breman ging werken volgens een constant doorstro-
mingsprincipe, waarbij het veel wijsheid haalt uit de lean-
principes. Strakke planningen zonder ruis, en die lopende
een proces telkens verbeterd worden. Iedereen kent de ver-
halen wel uit de voertuigindustrie, waarbij fabrikanten als
Scania en Toyota hun productieprocessen tot in detail in
kaart brachten. Groeneveld: “In de bouw is men gewend om
te werken vanuit het push-principe: de aannemer belt, en
Traditionele werkwijze
overboord
nr. 2 | maart 2021 53
52-53-54-55-56-57_strategiebreman.indd 53 16-03-21 09:52