Gezond prijspeil
Dat er in 2020 een goede
winstmarge is gemaakt,
komt volgens Van
Maasakkers ook doordat
installateurs vorig jaar
hun prijzen goed op peil
hebben weten te
houden.
Prijsdruk
Dat er in 2020 een goede winstmarge is gemaakt, komt volgens Van
Maasakkers ook doordat installateurs vorig jaar hun prijzen goed op
peil hebben weten te houden. “In de offertes stonden die prijzen er
gewoon goed in. Maar het vasthouden van die winstmarge kan dit jaar
wel eens een uitdaging worden. Je ziet namelijk dat niet alle installa-
teurs het goed doen. Vooral bedrijven die in de renovatie, service &
onderhoud en utiliteit zitten, hebben het nu wat lastiger. Wat je vaak
ziet is dat zulke bedrijven dan op zoek gaan naar ander soort werk en
hun focus verleggen. Bijvoorbeeld naar de seriematige woningbouw,
waar meer dan genoeg werk is. Vaak doen die bedrijven dat door te
stunten met prijzen. Omdat ze er tussen willen komen en extra werk
willen binnenhalen.”
De vraag is hoe je als installateur met die prijsdruk en extra concur-
rentie omgaat. “Door niet teveel met onbekende partners te werken”,
zegt Van Maasakkers. “Ga als installateur heel dicht tegen zo’n aan-
Kostprijs monteur = 66,60 euro
De kostprijs van een monteur per uur is in 2020 gestegen
van 63,30 euro naar 66,60 euro, exclusief btw. Zo blijkt uit
de benchmark 2020 van Rühl Haegens Molenaar. In dat
bedrag zijn alle kosten verwerkt die een installatiebedrijf
maakt. Zoals de salarissen van de monteurs, het wagen-
park, gereedschap, huisvesting en overheadkosten. Om
winst te maken moet je dus meer dan die 66,60 euro per uur
vragen, hoewel een deel van de winst natuurlijk ook via de
marges op materiaal binnenkomt.
Ook de toegevoegde waarde per uur is gestegen: van 73,40
euro naar 77,70 euro, excl btw. De winst van een bedrijf
wordt bepaald door het verschil tussen de kostprijs en de
toegevoegde waarde per uur.
nr. 3 | mei 2021 51
50-51-52_benchmark.indd 51 16-04-21 12:32