Pagina 48 van: Installatie – nummer 03 – 2021

nemer of projectontwikkelaar aanzitten. Trek op als partners in plaats
van dat het een klant-leverancier-relatie wordt. Zo maak je het andere
installateurs lastig om er tussen te komen.”
Ander aandachtspunt in 2021 is dat projecten steeds vaker worden
doorgeschoven, vertelt Van Maasakkers. “Aan de ene kant zie je dat
de orderportefeuilles goed gevuld zijn en dat aannemers installateurs
steeds langer van tevoren vast willen leggen. Maar je merkt ook dat
projecten heel makkelijk weer kunnen worden doorgeschoven. Voor
een installateur is dat heel lastig werken, omdat er zo constant gaten
in de planning vallen. Ook daarom is het belangrijk om heel kort op die
opdrachtgever te gaan zitten. Dan weet je eerder of iets doorgaat of
niet en kun je daar nog op anticiperen.”
Materiaalkosten
Om in 2021 een gezonde winstmarge te behouden, is het volgens Van
Maasakkers verder van belang om goed te letten op de materiaalkos-
ten. “De materiaalkosten zijn de afgelopen maanden hard gestegen.
De vraag is alleen in hoeverre die prijsstijging kan worden doorbe-
last. Probleem bij offertes is dat deze vaak ver van tevoren worden
gemaakt. Soms zit daar wel een jaar tussen. Als ondertussen de mate-
riaalprijzen flink omhoog gaan, heb je dus een probleem. Zeker als
een opdrachtgever je aan de prijs wil houden. Probeer daarom om in
de offertefase met de opdrachtgever af te spreken dat je bepaalde
prijsverhogingen mag doorbelasten. Zoiets is lastig vast te leggen,
maar probeer wel iets van een indexatie mee te nemen in de offerte.
Probleem is dat jij ver van tevoren die inkoop nog niet gaat doen. En
ook geen prijsafspraak kunt maken daarover.”
Toekomst
Tenslotte werpt Van Maasakkers nog even een blik in de toekomst.
“Voor 2021 verwachten we dat het resultaat iets lager uit zal vallen.
Maar goed, we denken eigenlijk al een paar jaar dat de branche z’n
hoogtepunt heeft bereikt. En dat moeten we telkens weer positief bij-
stellen. Neemt niet weg dat het er voor de iets verdere toekomst
gewoon goed uitziet voor de branche. Er zijn zoveel zaken waar de
installatiemarkt een belangrijke rol inspeelt. Zoals de energietransi-
tie en het tekort aan woningen. Het enige echte probleem is dat we
voor al dat werk vaak de handjes missen.”
Welke keuzes maak jij als ondernemer?
Waar investeer je in? Kies je voor nieuwbouw of renovatie?
Ga je voor het ambacht, of voor nieuwe technieken en een
rol als adviseur. De beschikbaarheid van de juiste kennis en
mensen zijn belangrijke factoren bij deze strategische
vraagstukken. Hiervoor is de gratis strategiespecial van
Installatie gemaakt. Abonnees van Installatie kunnen dit
e-book gratis binnenhalen door in te loggen met het abon-
neenummer via Installatie.nl/shop.
Historisch laag: 5 procent
maakt verlies
Als we wat verder inzoomen op de
cijfers van 2020 zien we dat slechts 5
procent van de installatiebedrijven
verlies heeft gemaakt. “Historisch
laag”, zegt Stefan van Maasakkers.
“Installateurs die het nu lastig heb-
ben zijn met name bedrijven die zich
wat meer gespecialiseerd hebben.
En bijvoorbeeld veel werken voor
retail of horeca. Want in die sectoren
vallen nu door de coronacrisis de
klappen. Ook installateurs die zich
vooral richten op de utiliteit hebben
het lastig. De bouw van fabrieks- en
kantoorpanden is even op een lager
pitje gezet. En ook de renovatiemarkt
en service- en onderhoud hebben in
2020 last van de coronacrisis gehad.”
Grootste zorgenpunt blijft ook dit jaar de beschikbaarheid van voldoende en gekwalificeerde monteurs.
52 nr. 3 | mei 2021
ondernemen
50-51-52_benchmark.indd 52 16-04-21 12:32