Samen sterk
servicebedrijf
Vier installatiebedrijven, één
servicebedrijf: van links naar rechts
Sjoerd Robben, Rutger Hendriksen,
Harold Gotink en Tom Robben.
klantenbestand, maar zou het zonder samenwerking ook niet
kunnen bolwerken. De gezamenlijke uitdagingen dreef de
Achterhoekse installateurs in elkaars armen.
De kurk waar veel bedrijven op drijven
Het is een dilemma van veel installateurs: het periodiek
onderhoud van cv-ketels is traditiegetrouw de kurk waar het
bedrijf op drijft. Een woningbouwvereniging in je klantenbe-
stand is een verzekering van een vaste, stabiele stroom werk
en omzet. Periodiek ketelonderhoud bij particulieren is meer
dan enkel die omzet: het geeft structureel klantencontact en
dus de aanjager van veel andersoortige gegunde opdrachten.
Ga na: wanneer je een nieuw huis gaat bouwen of nu de stap
naar een hybride warmtepomp overpeinst: de huisinstalla-
teur is het eerste aanspreekpunt. Veel installateurs vergeten
dat ze een van de laatste ambachten zijn die nog structureel
bij mensen over de vloer komt. Een goede servicemonteur is
de beste verkoper die je je kunt wensen.
‘Goede monteur is
de beste verkoper’
2021 was topjaar voor de cv-ketel
Ondanks veel leveringsproblemen in het laatste kwartaal, was 2021 een buitenge-
woon goed jaar voor de cv-ketel in Nederland. In totaal werden er ruim 431.000
verkocht, en dat is 3000 meer dan in 2020. Dit blijkt uit cijfers van de ketelfabrikan-
ten, die zijn verenigd in de Nederlandse Verwarmingsindustrie (NVI). Waren de
leveringsproblemen er niet geweest, dan was het recordjaar 2019 (446.000) uit de
boeken gegaan. De groei zit volledig in de vervangingsmarkt.
nr. 3 | mei 2022 59
58-59-60_strategieketelonderhoud.indd 59 25-04-2022 16:38