Pagina 12 van: Installatie – nummer 05 – 2021

Haas: “Het was erg om te zien dat bewoners niets meer hadden. Jaren
gespaard en ineens: alles weg. Gelukkig hebben we met onze kennis
van zaken een deel van de problemen kunnen verhelpen. Nu hebben
alle bewoners weer warm water en centrale verwarming. We hebben
goed samengewerkt met de installateurs. Zij hebben overuren
gemaakt en ons supergoed geholpen. Op zaterdag stonden ze ketels
te vervangen. Complimenten! Zelf heb ik de week erna vlaaien rond-
gebracht om ze te bedanken.”
De financiële afwikkeling van de schade is een ander verhaal. Al
13.000 schadeclaims zijn ingediend bij Nederlandse verzekeraars. De
meeste claims komen volgens het Verbond van Verzekeraars uit Val-
kenburg (2.873), Heerlen (1.987) en Meerssen (1.345). De verzeke-
raars beloofden kort na de ramp ruimhartig om te gaan met gedu-
peerden, maar hebben toch al verschillende claims afgewezen. Met
name zakelijke claims van organisaties die niet bij een Nederlandse
verzekeraar zijn verzekerd, zo meldde de Volkskrant. Wat te denken
van de afgewezen claim van zorginstelling Adelante Valkenburg, die
zorg biedt aan zo’n vierhonderd kinderen met een beperking of handi-
cap. De instelling zit in de rats met vijf tot tien miljoen euro aan water-
schade. Zonder steun lijkt dat einde oefening.
HR-ketels vervangen
Installateur Jos Ubaghs uit Berg en Terblijt was in de dagen voor het
bewuste weekend op vakantie in Friesland. Daar zag hij Duitse tv-
beelden. Ubaghs: “Heel onwerkelijk was dat. In Friesland had het al
weken geen druppel geregend.” Op donderdag kreeg hij door dat de
situatie uit de hand liep in Valkenburg. Een dag later was hij weer
thuis. Zijn eigen installatiebedrijf ligt net buiten Valkenburg, bovenop
de Cauberg, op 80 meter boven N.A.P. Hoog en droog. Daar was niets
aan de hand. Het lager gelegen centrum van Valkenburg, een paar
honderd meter verderop, is echter in een groeve gebouwd.
Ubaghs kreeg bericht van het harmonieorkest. Of hij kon helpen want
het was een ravage. Op last van de burgemeester werden een hospice
en twee verpleeghuizen ontruimd. Bij een kennis van Ubaghs was de
glazen pui de woning in gedrukt. Ubaghs zag rare dingen: “Op som-
mige plaatsen zat er water in de gasleidingen. Snap jij het? Onver-
klaarbaar maar waar. Die leidingen moesten we doorblazen en na
visuele controle afpersen. Verder hebben we zo’n 25 HR-ketels ver-
vangen. We kwamen ook een oud Vaillant-geisertje tegen, een type
dat eigenlijk niet meer gebruikt mag worden. Een van mijn service-
monteurs kende dat type. Hij heeft hem schoongemaakt, afgeperst en
weer in elkaar gezet, zodat die mensen in elk geval weer warm water
hadden. Vervanging komt later.”
Niet alleen in het zuiden van Limburg, ook in het noorden was het
foute boel. Bewoners van Bergen, Gennep, Mook en Middelaar zaten
dagen in de stress over het opkomende water van de Maas en de
Niers. In Baarlo werd een dijk van zandzakken gebouwd om te voor-
komen dat het Maaswater kasteel De Berckt zou bereiken. Een paar
kilometer verderop in Venlo werd ziekenhuis VieCuri gesloten. Tien-
duizend inwoners van de stad werden geëvacueerd. Al met al een
catastrofaal rampweekend, dat veel Limburgse installateurs niet snel
zullen vergeten. Ubaghs: “Ik heb veel ellende gezien. En het is nog
niet voorbij. We zijn nu een maand verder, maar in Valkenburg staan
nog steeds zevenhonderd huizen leeg. Veel ondernemers moeten hun
zaak opnieuw opbouwen. Gelukkig hebben wij in dat weekend genoeg
capaciteit kunnen vrijmaken. De bouwvak was nog niet begonnen.”
Ketel in de kelder. Het was zaak om bewoners met kapotte installaties weer snel
een warmte douche te kunnen bezorgen.
Direct na het hoogwater begon het puinruimen. Veel woningen kregen tijdelijke verwarmingsvoorzieningen.
Installateurs aan
frontline hoogwater
16 nr. 5 | september 2021
watersnood
14-15-16_watersnoodlimburg.indd 16 03-09-21 15:08