Pagina 6 van: Installatie – nummer 05 – 2021

Veel mis met facturen warmtenetten
Warmtenetten worden gezien als een belangrijke factor in de energie-
transitie. Maar met de transparantie rondom de afrekeningen voor stads-
en blokverwarming is nog veel mis, zo oordeelt de Autoriteit Consument
en Markt (ACM). Warmteleveranciers moeten veel transparanter wor-
den. De helft voldoet niet.
Bewoners die voor de
verwarming van hun
huis en hun tapwater
zijn aangesloten op
een warmtenet moeten
van hun warmteleve-
rancier duidelijke en
transparante informa-
tie krijgen over wat zij
voor hun verbruik
moeten betalen. De
Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar de trans-
parantie van warmtefacturen. Hieruit blijkt dat de helft van de warmteleve-
ranciers facturen verstuurt die voldoen aan de vereisten voor transparantie.
De overige onderzochte warmteleveranciers sturen hun klanten nog steeds
facturen die niet transparant zijn en dus niet aan de regels voldoen. De ACM
treedt hier tegen op.
Bij blokverwarming en stadsverwarming, maar ook bij collectieve installa-
ties moeten huishoudens individueel bemeterd en afgerekend worden. Dit is
vastgelegd in de Warmtewet. De ACM is het onderzoek naar warmtefacturen
gestart, omdat er bij ACM ConsuWijzer veel signalen en vragen over niet-
transparante warmtefacturen binnenkwamen. De ACM heeft warmteleve-
ranciers daarom in december 2020 gewezen op de eisen waar facturen aan
moeten voldoen en heeft daarbij ook aangekondigd te gaan handhaven.
Van Empel neemt inspectiebedrijf B&R over
Van Empel Inspecties en Advisering heeft B&R Inspectie en Advies
overgenomen. De overname van B&R moet zorgen voor een sterkere
positie in de markt voor Van Empel.
Johan van Veen, Mar Remmelzwaal en Wim de Best, de directie van
B&R Inspectie en Advies, gaven aan voorzichtig te kijken naar een
overname. Volgens hen is dit goed voor de toekomst van B&R.
Ruud van Empel, directeur van Van Empel, kent B&R al jaren. “Het is
een goed bedrijf met een goede naam in de markt en met kwalitatief
goed personeel. Toen ik hoorde dat ze voorzichtig aan het kijken waren
voor een overname heb ik direct contact opgenomen. De klik was er
meteen. Dat hebben we goed uitgewerkt met elkaar.”
De overname zorgt ervoor dat Van Empel nog flexibeler en efficiënter
te werk kan gaan. Dit komt door de geografische spreiding van beide
bedrijven. B&R is gevestigd in Katwijk en Van Empel in Bergeijk.
Makelaar begint installatiebedrijf
In Enschede heeft makelaarskantoor Extra Makelaars een eigen
installatiebedrijf opgezet. Dat schrijft Tubantia. Extra Installatie
bestaat inmiddels uit vier medewerkers. Een jaar geleden begon het
bedrijf al een klussendienst door twee bouwvakkers in dienst te
nemen. Inmiddels heeft de klussendienst veertien medewerkers.
De toevoeging van een eigen klussenbedrijf is volgens directeur Arjan
Hollink een gat in de markt gebleken. Mensen die een huis kopen vin-
den het prettig dat ze niet hoeven te zoeken naar vakmensen voor de
nieuwe keuken, badkamer, het schilderwerk of de vloerverwarming.
“Ze blijken dat graag aan ons over te laten nadat er rond de koop een
vertrouwensband is ontstaan”, zegt Hollink in Tubantia. “Het is voor
mensen lastig om vaklieden te vinden. De makelaar is dan een handig
aanspreekpunt.”
Zowel de klussendienst als het installatiebedrijf hebben meer dan
genoeg werk en zijn niet alleen voor mensen die ook van de feitelijke
makelaarsdiensten gebruikmaken. Iedereen kan er terecht, maar de
klanten van het makelaarskantoor krijgen voorrang.
Piekstroom pv: subsidieer thuisbatterij
Als het aan netbeheerder Liander ligt, komt er subsidie op thuisbat-
terijen. Thuisopslag moet de problemen rondom de piekbelasting op
het elektriciteitsnet mede oplossen.
Wanneer huishoudens die hun eigen stroom opwekken dit ook zelf
opslaan voor later verbruik, ontstaat er minder drukte op het net. De
populariteit van zonnepanelen onder woningeigenaren blijft groeien.
Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 nam de groei in het ver-
zorgingsgebied van netbeheerder Liander in dezelfde periode van 2021
met 18 procent toe. Netbeheerders hebben op zonnige dagen moeite de
piekopbrengst op te vangen. Consumenten en bedrijven worden vol-
gens Liander niet gestimuleerd om de energie die zij opwekken daad-
werkelijk zelf te gebruiken of op te slaan.
Het Nederlandse elektriciteitsnet is niet ontworpen op de grote hoe-
veelheden zonnestroom die nu op zonnige dagen worden opgewekt. Op
mooie dagen, als alle zonnepanelen veel elektriciteit leveren, maar er
weinig elektriciteit wordt gebruikt loopt de spanning in de elektrici-
teitskabels op sommige plaatsen zo hoog op dat de zonnepanelen
afschakelen. Een oplossing hiervoor kan ook zijn: het net verzwaren.
Maar dat kost tijd en geld.
10 nr. 5 | september 2021
journaal
08-09-10_journaal.indd 10 03-09-21 15:06