Pagina 48 van: Installatie – nummer 07 – 2021

stoppingen die toch niet zijn opgelost: daar leer je van. Maar hoe
breng je dat als baas? Smit bedacht ‘het verbeterpuntje’. Samen met
de monteur kijkt hij de werkbon na. Ze checken of het werk is gedaan
zoals afgesproken en kijken hoe het werk is omschreven. De werkbon
moet een duidelijk verhaal zijn. Hoe laat is de wc-pot gedemonteerd?
Waar is de veer erin gegaan? Waar is de monteur vastgelopen?
Waarom is de inspectie-camera erbij gehaald? Als een werkbon voor
Smit niet helder is, zal de klant ook vraagtekens hebben.
Kop koffie
Het verbeterpuntje wordt ’s ochtends in alle rust besproken bij een
kop koffie. Smit: “We geven niemand op z’n kop. Niemand is hier meer
of minder dan een ander. Zelf heb ik in het verleden vaker klem geze-
ten tussen werk en privé. Daar heb ik van geleerd. Respect naar
elkaar toe vind ik belangrijk. Ik zie dit als een groot gezin en geef altijd
opbouwende kritiek. Wat ik niet doe is schreeuwen, afblaffen, pesten
en kleineren. Mijn zoontje blaf ik ook niet af.”
Smitterklaas
Over de issues van Bram Smit kan een kloeke biografie worden
geschreven. Smit was ‘geen brave puber’. Hij was niet gemakkelijk
voor zijn ouders en had een hekel aan school. Dat geldt ook voor de
meeste collega’s. Smit: “Over het algemeen heeft niemand hier een
diploma. In mij herkennen ze iemand die zich heeft ontwikkeld. Toen
ik ze aannam, hadden ze bijna allemaal wel wat. De een had schulden,
de ander een autoriteitsprobleempje. Als ze willen, kunnen we daar
samen naar kijken. Ik had een knul die net binnen had gezeten. Een
stratenmaker. Keiharde werker. Is weer vertrokken. Is ook prima. Ze
hoeven niet eeuwig loyaal aan mij te zijn omdat ik ze heb geholpen.”
Respect, openheid en waardering zijn de sleutel voor het succes.
Helemaal vanzelf gaat dat allemaal niet. Smit: “We moeten regelmatig
schiftingen maken in mensen waar we niet mee verder willen. Dat zijn
moeilijke momenten. Maar als het kan probeer ik hen te betrekken bij
alle beslissingen en plannen. Ze zijn onderdeel van SMIT Riooltech-
niek en niet alleen maar een middel om geld te verdienen. We willen
het goed hebben samen. We geven presentjes met Pasen en Kerst, we
hebben het smitterklaasfeest bedacht en op Valentijnsdag zorg ik
voor rode rozen voor thuis. Zo red ik hier en daar nog wat relaties.”
Naar zakelijke markt
Nu zit het bedrijf in de fase om door te groeien. Smit wil de switch
maken naar meer zakelijke klanten. De particuliere markt heeft
namelijk een groot nadeel. Een rioolreiniger die bij een particulier
binnenkomt, staat al met een-nul achter. Als het werk een minuut lan-
ger duurt dan afgesproken, gaan klanten op de klok kijken. “Daar wor-
den mijn jongens zenuwachtig van.” Zakelijke klanten geven van tevo-
ren een te besteden budget aan. Gebouwbeheerders,
installatiebedrijven en gemeentes kijken niet op een kwartiertje. Dat
geeft rust en ruimte voor creativiteit.
SMIT Riooltechniek wil naar 95 procent zakelijk en 5 procent particu-
lier. (De verhouding is nu nog 50/50.) Dat proces komt langzaam op
stoom. Op zakelijke klanten worden de nieuwe systemen ingericht en
mensen getraind. Smit heeft het plan klaar voor de komende vijf jaar:
“Uitgeknepen contractwerk gaan we voortaan uit de weg. We willen
naar een nieuw pand en verder groeien. Ieder jaar één man en één
compleet ingerichte bedrijfsbus erbij. Onze focus ligt bij ontzorgen,
sparen, investeren en bouwen aan iets moois.”
Rioolbedrijven kampen met oplichters
Als we wat verder inzoomen op de rioolwereld heeft
momenteel last van oplichting, waarschuwt Bram Smit.
Vooral particulieren zijn er de dupe van. Ze googelen op
‘smit riooltechniek’ en komen op de website van criminelen
die bovenaan staan in Google. ‘Helemaal bovenaan, dat zal
wel goed zijn’, denkt de particulier. Smit: “Vervolgens komt
er een busje zonder belettering voorrijden. Na een half uur
is het probleem niet opgelost, maar moet de klant wel dui-
zend euro aftikken.” Het tv-programma Opgelicht kreeg
tientallen klachten van mensen die hadden aangeklopt bij
r-ss.nl, ros-service.nl, afvoer365.nl, erkende-
loodgieter.nl, ontstoppings-service.nl of ontstopping-
service24.nl. De rekeningen liepen uiteen van 355 tot 1.426
euro. (Een bedrag van 120 euro voor een half uur werk is
normaal.) De Consumentenbond heeft het probleem ook op
de radar: “Let op met ontstoppingsbedrijven die bovenaan
in Google verschijnen. Dit zijn vaak leadbedrijven. Kijk naar
de kleinere lokale loodgieters iets verder naar beneden.”
Nu zit het bedrijf in de fase om door te groeien. Smit wil de switch maken naar meer zakelijke klanten.
Check hier de
bijzondere bedrijfsfilm
van SMIT
Riooltechniek.
Respect, openheid en
waardering zijn sleutels tot
succes”
52 nr. 7 | november 2021
strategie
50-51-52_strategiesmitriooltechniek.indd 52 29-10-21 14:03