Pagina 5 van: Installatie – nummer 07 – 2021

Compensatie voor hoge gasprijs
Het kabinet neemt diverse maatregelen om de stijging van de energie-
rekening te verminderen. Het gaat om een extra belastingkorting op de
energierekening en een verlaging van het belastingtarief op elektriciteit
in 2022. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik betekent dit
een daling van het belastingdeel van ongeveer 400 euro op jaarbasis.
In de praktijk verschilt dat bedrag per huishouden. Dat hangt af van het ener-
gieverbruik van het huishouden. Ook stelt het kabinet 150 miljoen euro
beschikbaar om kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening en/
of een slecht geïsoleerde woning te ondersteunen met isolatiemaatregelen.
De belastingkorting op de energierekening stijgt met 230 euro, inclusief btw.
Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent,
inclusief btw. Deze tijdelijke maatregelen gelden voor 2022. Het kabinet
heeft alleen directe invloed op het belastingdeel van de energierekening. De
sterke stijging van de energierekening, vanwege de oplopende prijzen op de
gas- en elektriciteitsmarkt, kan dus slechts voor een deel door de overheid
worden beperkt. Het kabinet trekt vandaag in totaal 2,7 miljard euro uit voor
de compensatie van huishoudens en 0,5 miljard euro voor bedrijven.
Rensa wint familiebedrijfprijs
Rensa Family heeft de EY Family Business Legacy Award gewonnen.
Het van oorsprong Achterhoekse familiebedrijf wint deze prijs
omdat het volgens de jury uitblinkt in ‘visie, passie, ondernemer-
schap, innovatie, corporate responsibility, nationale en internatio-
nale impact en duurzame groei’.
Met de titel beloont en erkent EY de kwaliteiten en de prestaties van uit-
zonderlijke ondernemers van familiebedrijven in Nederland. “Rensa
Family is een solide voorbeeld van een moderne familie-organisatie in
een belangrijke sector. Ook laten ze zien dat innovatie en traditie hand
in hand gaan. Een terechte winnaar van de EY Family Business Legacy
Award 2021”, aldus de jury.
Familie Heijink ontving de prijs tijdens de finale van de 25e editie van
het EY Entrepreneur of the Year programma in Studio 21 in Hilversum.
Familie Heijink treedt in de voetsporen van eerdere winnaars zoals
familie Van Eerd van supermarktketen Jumbo (winnaar 2016) en familie
Van der Leegte van VDL Groep (winnaar 2019).
Tiny house vol waterstoftechniek
Een kleine woning dat zelf waterstof kan maken, of aangesloten kan
worden op een waterstofleiding. De demowoning met twee water-
stoftechnieken is op tournee door het noorden en toont de mogelijk-
heden van waterstof in de gebouwde omgeving.
Het Waterstof Tiny
House was voor het
eerst te zien op de
Installatie Vakbeurs in
Hardenberg, waar het
pontificaal voor de
ingang van het beurs-
terrein stond gepar-
keerd. In het huis wordt
gedemonstreerd op
welke wijze waterstof ingezet kan worden voor de energievoorziening
van woningen: via een waterstofketel, of via een compacte waterstof-
productie-unit met een elektrolyser.
Het Waterstof Tiny House is een gezamenlijk initiatief van gemeente
Hoogeveen, Alfa-college en Vrienden van Techniek Hoogeveen, en is
gefinancierd vanuit de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe. Ook het
bedrijfsleven zet expertise en netwerk in om het Tiny House te realise-
ren. Studenten van het Alfa College hebben het huis gebouwd, groten-
deels uit gerecyclede en circulaire materialen.
In het huis zijn twee technische ruimten gebouwd, waarin twee water-
stofsystemen kunnen draaien. De meest eenvoudige configuratie is
die met de Xtreme H2-ketel, de waterstofketel van Intergas en die in
diverse pilots getest gaat worden. Samen met het balansventilatietoe-
stel (Flair van Brink) kan het voor verwarming tapwater en frisse lucht
zorgen in het woninkje van 12 bij 3,5 meter.
Vraag naar hybrides groeit
De hoge gasprijs zorgt voor een flinke piek in de interesse voor
hybride warmtepompen. Marktleider Remeha ziet bij het Remeha
Experience Center in Haarlem en bij grote verkooppartners een
forse toename van aanvragen en verkoop.
Dit bleek bij het webinar ‘De
hybride breekt door’ dat
Installatie.nl organiseerde
samen met groothandel
Rensa en toestelfabrikant
Remeha. De flinke stijging van
de gasprijs heeft naast de
negatieve consequentie voor
de lasten van huishoudens, een voor de businesscase van de hybride
warmtepomp positief effect. De terugverdientijd van de toestellen
neemt aanzienlijk af, zo lichtte business development manager Rick
Bruins toe tijdens het webinar.
Afgelopen jaar werden er nog geen 10.000 hybride warmtepompen
verkocht. De verwachting is dat de verkoop dit jaar bijna gaat verdub-
belen. Fabrikanten en branche hebben de gezamenlijke ambitie uitge-
sproken binnen enkele jaren jaarlijks 100.000 hybrides te kunnen ver-
kopen. Ter illustratie: nu worden jaarlijks nog 428.000 cv-ketels
verkocht. In een rapport van de Nederlandse Verwarmingsindustrie
(NVI) staat dat de warmtepomp dan over zes jaar de eigen broek op
kan houden en niet langer gesubsidieerd hoeft te
worden.
Scan de QR-code om het webinar gratis terug te kij-
ken.
nr. 7 | november 2021 9
08-09-10_journaal.indd 9 29-10-21 13:53