Pagina 48 van: Installatie – nummer 07 – 2022
Technische branches lokken elkaars zij-instromers
Stucadoor wordt klimaattechnicus. Verwarmingsmonteur
wordt computerprogrammeur. Loodgieter wordt elektricien.
Van het Techniekpact (ooit opgericht om het tekort aan tech-
nisch personeel terug te dringen) lijkt in de praktijk weinig
terecht te komen. Technische branches beconcurreren elkaar.
De banencarrousel draait rondjes en bijt in zijn eigen staart.
In het recente rapport CONNECT2030 van Techniek Nederland
wordt veel aandacht besteed aan opleidingen en werven van
personeel. Zij-instromers binnenhalen is een speerpunt vol-
gens Jacques van der Krogt (foto), voorzitter van de Commis-
sie Innovatie van Techniek Nederland. Van der Krogt was nauw
betrokken bij de totstandkoming van het rapport en noemt
de evenementenbranche als een sector met geschikt perso-
neel voor de installatietechniek.
Van der Krogt: “In de evenementenbranche is de arbeidsmarkt
onzeker vanwege corona. In de gebouwde omgeving is juist
ontzettend veel werk want er moeten anderhalf miljoen
woningen bij komen. Op het cv van mensen uit de evenemen-
tenbranche staat misschien niet dat ze bouwkunde of techniek
hebben gestudeerd. Maar hun soft skills zijn in orde. Event-
managers zijn gewend complexe projecten te draaien,
inclusief tijdsdruk, veiligheidsissues, flinke budgetten, tegen-
strijdige belangen en vergunningen. Allemaal zaken die in
de gebouwde omgeving ook spelen.”
Technische branches vechten om elkaars personeel. Van der
Krogt ziet dat ook: “Er is overal krapte. Wat werkgevers moe-
ten doen is mensen in hun kracht zetten. De talenten moeten
centraal worden gesteld en werkgevers moeten bereid zijn
mensen met talent verder te helpen. En ja, misschien gaan ze
dan uiteindelijk ergens anders aan de slag, dat is het risico.”
De juiste beroepsontwikkeling en scholing zullen cruciaal zijn
voor het succes van de technieksector als geheel en voor ieder
individueel bedrijf. Daarom wordt volgens Van der Krogt
de komende jaren meer gevraagd van bedrijven en opleidings-
instituten. Zowel in de breedte (andere vaardigheden zoals
adviseren, digitaliseren en organiseren) als in de diepte
(verschillende technische systemen die allemaal onder-
houden moeten worden) moet er een tandje bij.
Van der Krogt: “Bedrijven en scholen zullen de juiste vaardig-
heden en competenties op het juiste moment moeten ontwik-
kelen. Blended learning maakt dit mogelijk. Daarbij moet
inderdaad ook aandacht besteed worden aan de grotere diver-
siteit aan zij-instromers (achtergrond, cultuur, leeftijd)
en wat zij precies nodig hebben. We kunnen hen niet missen.”
52 nr. 7 | november 2022
opleiding
50-51-52_opleidingen_converted.indd 52 31-10-2022 11:25