D
e bestelauto heeft een dieselmotor. Zo was het
decennialang, maar de verbrandingsmotor is niet
langer heilig. Moderne diesels stoten nog maar wei-
nig schadelijks uit, maar gesjoemel met uitstootcijfers heeft
het imago geen goed gedaan. Klimaatakkoorden spreken
ook duidelijke taal: we moeten zo snel mogelijk naar emis-
sievrij vervoer. De eisen die worden gesteld aan autofabri-
kanten zijn bijzonder streng: ze moeten hoge boetes betalen
als ze niet onder bepaalde CO
2
-emissiewaarden geraken.
De elektrische bestelauto is het gevolg. Eerst waren er nog
maar een paar, met veelal een zeer beperkte actieradius,
maar het aanbod groeit en de kwaliteit van het accupakket in
die elektrische bestelauto ook. In het najaar van 2020 komt
er een groot aantal nieuwe elektrische bestelauto’s op de
markt. We noemen op: de vernieuwde Mercedes-Benz
eVito, de Citroën e-Jumpy, de Peugeot e-Expert, de Opel
Bestelauto
wordt emissievrij
Tekst Arjan Velthoven Beeld Breman Service, Torbjørn Eriksen, Dockr
Bram Logmans, onderhoudsmonteur bij
Breman Service Haarlem.
2020 mag dan een moeilijk
jaar zijn, het is ook een mach-
tig interessant jaar. Zeker als
het gaat om de ontwikkelin-
gen rond mobiliteit, logistiek
en de kleine bedrijfswagen.
Veel installateurs rijden al
elektrisch. Maar hoe staat
het tegenwoordig met mili-
euzones, en wanneer moet ik
nu zo’n elektrische bestel-
auto kopen? Arjan Velthoven,
hoofdredacteur van Bestel-
auto, schetst de laatste stand
van zaken.
34 nr. 8 | december 2020
geld en regels
34-35-36_repobestelauto.indd 34 27-11-20 11:46