Blaauwbroek: “Een band opbouwen draait om oprechte
interesse. Toneelspelen heeft geen zin. Ze voelen het met-
een als het niet echt is. Bij de leermeesters van de leerbe-
drijven zie ik dat soms misgaan. Die hebben niet altijd tijd om
iets goed uit te leggen, of ze zien de stagiair als een goed-
koop hulpje. Leermeesters krijgen trouwens ook niet
betaald voor praktijkbegeleiding. Laatst klaagde een leer-
ling dat hij alleen draden mocht trekken en kabelgoten
mocht slijpen. Dat kan natuurlijk niet. Alles draait om per-
soonlijk contact. Ik spreek hen één keer in de twee weken. ‘s
Ochtends begin ik met een praatje. Soms zie ik aan hun
Martijn Blaauwbroek – IW Noord Holland
“Ze mogen soms een slechte dag hebben”
De mobiel brandt in hun zak
en in hun laptop schreeuwt
de nieuwe game om één
muisklik. “Dan zijn ze
zomaar een uur verder en
hebben ze niks geleerd”,
zegt Martijn Blaauwbroek.
“Alleen oprechte interesse
werkt. Ze voelen het meteen
als het niet echt is.”
Ik vraag door tot ze me een
ouwe lul vinden
gezicht dat er iets is. Vorige week bleek dat een jongen de
dag ervoor zijn hond had laten inslapen. Voor zulke dingen
moet ruimte zijn. Als ze zich veilig voelen en met plezier naar
de werkplaats komen, gaan ze vanzelf aan het werk en kan
ik gemakkelijk iets uitleggen. Ze mogen ook soms een
slechte dag hebben, niet te vaak. De eerstejaars pak ik bij de
hand. Samen leren we lopen, totdat ze het zelfstandig kun-
nen. Ik beloon goed gedrag en bij slecht gedrag ga ik vragen
stellen. ‘Zou de klant dit accepteren?’. Ik probeer niet te snel
in te grijpen. Ik vraag door tot ze me een ouwe lul vinden,
maar wel de goede kant op gaan. Dat kan lastig zijn als ik
iets al vijf keer heb uitgelegd. Voor hen is het nu eenmaal
lang leve de lol. Neem het gebruik van de mobiel in de klas.
Ik kan het verbieden, maar dan gaan de hakken in het zand.
Ik leer hen liever hoe ermee om te gaan. Als ik het zie, geef ik
ze alle aandacht. ‘O, ik wacht wel even. Mag ik meekijken?’
Dat vinden ze niet leuk. Dan wachten ze toch liever tot de
pauze.”
nr.8 | december 2020 51
50-51-52-53_topcoaches.indd 51 27-11-20 11:52