Kuruahmet: “Momenteel zitten er drie leerlingen op MBO
4-niveau bij mij in de groep. In januari komen er nog twee
bij. Het zijn voornamelijk 17- en 18-jarigen. En soms zij-
instromers – we hadden ook een trambestuurder die iets
anders wilde. Als ze bij ons komen, gaan ze één dag naar
school en werken ze vier dagen. Ik geef hen een goede basis
mee qua elektrotechniek. Mijn aanpak is stap voor stap naar
het diploma toe werken. Contact is belangrijk. Naast de nor-
male koffiecornergesprekjes hebben we vier keer per jaar
een officieel ontwikkelingsgesprek. Daarnaast kunnen ze
altijd een gesprek aanvragen over persoonlijke dingen als
Engin Kuruahmet – Engie Infra & Mobility
“Luisteren, tijd geven, dat maakt hen rustig”
Ze zijn energiek, ze zijn
jong, ze willen veel. Dat
maakt het interessant, vindt
Engin Kuruahmet, die zijn
leerlingen uitdagende taken
probeert te geven die ze nét
aan kunnen. “Ik probeer
goed aan te voelen waar ze
zitten in hun ontwikkeling.
Waar nodig neem ik hen in
bescherming.”
Ik wil ze zien. Alleen simpele
vragen kunnen telefonisch
het nodig is. Als iemand stilletjes is, of niet bij de les, of ik
vang signalen op van collega’s, dan gaan we even aan tafel.
Nee, niet telefonisch. Alleen simpele vragen kunnen telefo-
nisch. Ik wil ze zien. Door corona is dat lastiger, maar het
lukt wel, want ik werk drie dagen thuis en twee dagen op
kantoor. Ik probeer te luisteren en tijd te geven, dat maakt
hen al rustig. We kijken er samen naar. Als iets niet lekker
zit, kunnen we bijvoorbeeld besluiten dat ik hen niet inplan
voor de nachtdienst. We werken met hoogwerkers, langs de
weg, langs de meren. Het zou onverantwoord zijn om de
grens op te zoeken. Daarom is onze selectie ook zo streng.
Voordat ze bij mij in de groep komen, vullen ze een checklist
in. Daarin komen ook drank, drugs en medicijngebruik aan
bod. Het is een van mijn angsten. Ze zijn energiek, ze willen
veel. Binnen de grenzen geef ik hen de ruimte om fouten te
maken. Ik behandel hen zoals ik zelf behandeld wil worden.
Opdrachten probeer ik uitdagend, maar niet té moeilijk te
maken. Waar nodig neem ik hen in bescherming.”
52 nr. 8 | december 2020
opleiding
50-51-52-53_topcoaches.indd 52 27-11-20 11:52