G
rote kans dat je deze dagen misgrijpt bij de groothandel. Want
de voorraden cv-ketels fluctueren nogal, en er wordt stevig
gehamsterd. Het kan per dag verschillen of je het gewenste
toestel in je handen kunt krijgen. Een bittere pil, zo aan de start van
het stookseizoen. Dit is de periode dat traditiegetrouw de meeste cv-
ketels verkocht en geïnstalleerd worden. Daarnaast is de vervan-
gingsmarkt en verduurzamingsmarkt, denk aan de hybride, door de
hoge gasprijs ook nog hoger dan gemiddeld. Veel vraag, minder aan-
bod dan de markt gewend is, en instabiliteit voor inkopers. Het piept
en kraakt in cv-ketelland.
Wachttijden langer dan verwacht
De grootste ketelfabrikant van Nederland, Intergas in Coevorden,
merkt dat rond alle producten en onderdelen wachttijden en lever-
problemen zijn. Daardoor kan niet altijd voldaan worden aan vraag
vanuit groothandel en installateurs. “De Covid-periode heeft
gezorgd voor een enorme dip in de vraag naar allerlei onderdelen.
Nu moet snel opgeschaald worden en deze enorme vraag veroor-
zaakt schaarste en levertijden van grondstoffen, halffabricaten en
componenten”, zegt woordvoerder Ralf Jansen van Intergas. Die
situatie wijzigt bijna dagelijks. “We hebben hiervoor een Fast Res-
pons Team opgericht, een team wat zich volledig focust om daar
waar nodig te zoeken naar oplossingen om zoveel mogelijk stilstand
in productie te voorkomen om zo de klant zoveel mogelijk te kunnen
blijven bedienen.”
Alternatief voor populaire cv-ketel
Bij Remeha zat de pijn vooral bij de Tzerra Ace. De Apeldoornse fabri-
kant kampt sinds eind augustus al met een tekort aan onderdelen,
waaronder chips. Hierdoor is de productie van de hardloper van
Remeha noodgedwongen teruggeschroefd en is het toestel minder
uitgeleverd. De nieuwe Avanta Ace wordt als alternatief aangeboden.
Remeha heeft begin november aan de klanten laten weten dat de
Tzerra-productie nu weer draait. Dit betekent dat de eerder bestelde
Stress in het
stookseizoen
tekst Eddy Buiting
beeld Intergas en Wasco
Het is knetterdruk bij installateurs, maar de productie van
verwarmingstoestellen piept en kraakt door het grondstof-
fentekort bij componentenleveranciers. Fabrikanten moe-
ten alle zeilen bijzetten om groothandel en installateurs te
kunnen beleveren. En dat lukt lang niet altijd.
18 nr. 8 | december 2021
markt
18-19-20_cv-ketels.indd 18 26-11-21 13:18