Pagina 20 van: Installatie – nummer 08 – 2021

Dit duurt nog wel even
Ook de hardlopers van Vaillant zijn niet altijd en overal te verkrijgen.
Marketingdirecteur Hugo Hemels. “De aandacht voor verduurzaming
en de nieuwe producten die we hebben geïntroduceerd zorgen ook
nog eens voor groeiende vraag. We zijn nog in staat om aan de vraag
te voldoen, maar levertijden zijn langer dan gebruikelijk. Wij advise-
ren onze installateurs om zich goed te laten informeren door hun
groothandelscontact. De uitdagingen in de logistieke keten zullen nog
wel enkele maanden aanhouden.”
Groothandel voelt schaarste ook
Alle ketelleveranciers leveren via de groothandel. De voorraad die
daar in het schap ligt, wordt minder zodra de vraag stijgt en het aan-
bod minder wordt. Het is dan ook niet gek dat daar stress is. “We heb-
ben voorraad, maar de status fluctueert enorm”, zegt marketing-
directeur Remco Tolsma van de Technische Unie, de grootste
groothandel van Nederland. “De beschikbaarheid is kritisch, maar we
krijgen het nu nog gemanaged.” Wachttijden of alternatieven zoeken
is soms het devies.
Voorraden voor vaste klanten
Op het moment dat de markt instabiel wordt en levertijden bij fabri-
kanten oplopen, gaat de groothandel voor langere tijden voorraad
houden. Dit is wat er gebeurde bij Wasco, toen dit vooruitzicht in de
zomer opdoemde. “Dan zie je ook dat grotere installateurs gaan
hamsteren op basis van beschikbare voorraad toestellen die online
te bestellen zijn”, zegt inkoopdirecteur Jan Bijnen van Wasco. Wan-
neer het echt kritiek wordt, gaat de groothandel reserveringsorders
plaatsen voor vaste klanten die standaard afnemen. Die aantallen
gaan af van de beschikbare en zichtbare voorraad. Zo kan het zijn
dat vaste klanten wel ketels kunnen afnemen, en andere installa-
teurs misgrijpen, of een alternatief moeten zoeken. “Dat moet
natuurlijk wel een toestel zijn waar dan vraag naar is. Wanneer
ketelfabrikanten mager zitten in hun hardlopers, dan is het gewoon
een lastig verhaal. Dan moet ook een installateur rekening houden
met levertijden.”
Service-onderdelen
De schaarste gaat voorlopig nog voorbij aan de service-onderdelen.
Op dat vlak zit Wasco, marktleider op service-onderdelen nog goed in
de voorraden. Jan Bijnen: “Een ketel die kapot gaat, moet gelijk wor-
den gerepareerd. Daar spelen alle fabrikanten goed op in, en die
voorraden zijn ook allemaal prima.” Ook Nefit beaamt dit: bij de kleine
hoeveelheid pompen die beschikbaar komen, krijgen de spare-parts
voorrang: want hoe dan ook: een klant met een defect toestel mag dit
stookseizoen niet in de kou komen.
Ook hybrides kampen met levertijden
De onzekerheden rondom voorraden gelden niet alleen rondom cv-ketels. Ook de
voorraden componenten voor met name de binnendelen van hybride warmtepom-
pen staan onder druk, waardoor er wachttijden zijn voor toestellen. Juist in een tijd
dat er heel veel vraag is naar de duurzame combinatietechniek. De levertijden ver-
schillen per fabrikant en groothandel. Installateurs wordt geadviseerd om nauw
contact te houden met de groothandel om tijdig over het juiste materiaal te
beschikken.
Ook groothandelaren sturen dagelijks op beschikbare toestellen. Het kan zijn dat voorraden gereserveerd worden voor vaste klanten. Gevolg is dat installateurs misgrijpen.
Scan de QR-code voor
een marktanalyse van
de hybride
warmtepomp.
20 nr. 8 | december 2021
markt
18-19-20_cv-ketels.indd 20 26-11-21 13:18