Pagina 42 van: Installatie – nummer 1 – 2022

Vierdaagse werkweek
De ratrace is in volle gang. Energietransitie en digitalisering schreeu-
wen om personeel. Ook de coronacrisis leidt tot extra werk, met name
voor bedrijven die opereren in de particuliere markt. Er komen meer
dan gemiddeld opdrachten vrij van bewoners die niet op vakantie zijn
gegaan, maar wel hebben gespaard voor een technische ingreep of
het energieneutraal maken van hun huis: een warmtepomp, zonnepa-
nelen, een extra dakkapel of een zwembad met sauna in de tuin.
Waar haal je de monteurs vandaan? Arbeidsvoorwaardenspecialist
Het topcontract van croonwolter&dros
Kleine ondernemers missen budget voor grote campagnes. Maar zij kunnen wel leren van grote bedrijven. Neem
croonwolter&dros, dat ex-voetballer Theo Janssen strikte als het bekende gezicht naar monteurs toe. ‘De dikke prins’ komen we
tegen op billboards en op www.monteurmakelaar.nl. croonwolter&dros doet ‘een schepje bovenop’ het gebruikelijke aanbod. Zo
krijgen nieuwe monteurs direct een vast contract met twee maanden proeftijd. Hebben ze kinderen die studeren of naar school
gaan? Dan krijgen ze elk jaar een studiebijdrage. Het bedrijf denkt ook aan de gezondheid van monteurs, die kunnen deelnemen
aan bedrijfsfi tness en het interne fi etsplan. Ze krijgen zelfs een mooie collectieve korting op de zorgpremie. Kleine installatie-
bedrijven kunnen deze benefi ts ook invoeren.
Weet wat generatie Einstein wil
Beloning is geen doorslaggevend issue voor de generatie
van nu, stelt Leo Rolf van Techniek Nederland. De arbeids-
voorwaarden in de sector zijn goed. Mensen die de sector
verlaten, doen dat zelden vanwege het geld. Ze vertrekken
om een andere reden, vanwege een directieve stijl van lei-
dinggeven of een gebrek aan ruimte om mee te denken. Ze
missen betrokkenheid, groeikansen of waardering. Of ze
worden niet gevraagd voor interessante klussen. Vroeg of
laat gaat het licht uit. Werkgevers, laat dit niet gebeuren.
Weet wat de generatie Einstein wil. Rolf: “Praat met men-
sen. Toon belangstelling. Het hoeft niet altijd over werk te
gaan. Vraag naar hobby’s en vrije tijd. Bouw ook informeel
contact op buiten het functioneringsgesprek om.”
Hey, het is oké
Aandacht hebben voor psychische klachten, is dat wel cool? Ja hoor, dat is cool.
Mensen hebben de afgelopen twee jaar nogal wat voor hun kiezen gehad door de
coronacrisis en de schade die is veroorzaakt kunnen werkgevers maar beter niet
negeren. Op heyhetisoke.nl/werkgevers vertellen ondernemers dat open met
elkaar omgaan een positief eff ect heeft op ziekteverzuim. Fietsenmaker Gazelle
implementeerde een vitaliteitsprogramma en tweejaarlijkse health check.
Telindus stelde people managers aan die elke acht weken een gesprek voeren met
medewerkers. “Het gaat over persoonlijke ontwikkeling en over psychische
gezondheid”, aldus Jessica Scholtens van Telindus. Werkgevers in de bouw en
techniek kunnen hier lering uit trekken. Psychische klachten mogen geen taboe
zijn nu iedereen zo hard nodig is.
Leo Rolf van Techniek Nederland ziet bedrijven worstelen met perso-
neelswerving. Hij pleit voor creativiteit: “We komen 20.000 mensen
tekort in de installatiebranche, dus werven moet. Maar werven heeft
Bekijk hier hoe
bedrijven omspringen
met de mentale
gezondheid van
medewerkers.
Bekijk hier hoe
croonwolter&dros
Theo Janssen inzet.
46 nr. 1 | februari 2022
personeel
44-45-46-47_personeel.indd 46 04-02-2022 13:49