tekst Ton Verheijen beeld Christiaan Krop en Bert Jansen
Baken van ervaring
Zonder aanwas van leerlingen houdt al snel alles op. De ooit goed uitgeruste LTS en MTS gingen op
de schop. Het aanleren van praktische vaardigheden werd overgelaten aan het bedrijfsleven. Maar
die komt sowieso al tijd tekort. En nu zit de branche met een tekort van 20.000 mensen. Van de
instromende jongeren verlaat 55 procent de branche binnen twee jaar. Een cruciale rol spelen de
praktijkbegeleiders, die als ‘verbindingsoffi cieren’ de jongens en meiden van vandaag het
bedrijfsleven moeten binnenloodsen. Een drieluik van topcoaches.
Check het videoportret
van Rob Kwakman hier.
opleiding
nr. 1 | februari 202248
Rob Kwakman (41) is leidinggevend monteur bij installa-
tiebedrijf ETB Cas Sombroek. Hij ziet zijn 21 leerlingen
overdag en daarnaast drie avonden in de week en op zater-
dagochtend. Kwakman geeft hen mee dat ze nooit klaar
zijn met leren. Dat kan in de techniek, die nooit stilstaat.
Kwakman: “Bij ons gaan leerlingen eerst kijken hoe een
ervaren monteur het doet. Daarna gaan ze het zelf proberen
en kijkt de monteur. Stap drie is dat ze het zelf gaan doen
zonder begeleiding. Blijkbaar werkt onze aanpak. We krij-
gen er ieder jaar vier tot zes leerlingen bij. Andere bedrijven
zijn daar jaloers op. We zijn ook actief op scholen. Op de
beroependag van vmbo-school De Triade in Volendam staan
we elk jaar met een stand. Ook mbo’ers van het Nova Col-
lege in Beverwijk weten ons te vinden. Maar vergis je niet,
het is voor hen best een stap naar de grotemensenwereld.
Ze moeten doen wat een ander zegt. Niet iedere leerling
gaat daar gemakkelijk mee om. Vooral in het begin zijn ze
moe. Daar kom ik in beeld. Ik vraag wat ze nodig hebben,
stel me op als vraagbaak en vertrouwenspersoon. Ik pro-
beer uitdagende opdrachten te bedenken. Daarbij heb ik
altijd oog voor het individu. Soms moeten ze hun ei kwijt.
Laatst ook. Ik voelde dat er iets was. Heftig verhaal. Een
jongen werd geslagen door zijn vader en was bij Jeugdzorg
terecht gekomen. Als praktijkbegeleider moet ik dan mijn rol
bepalen. Ik ben geen psychiater. Thuis aanbellen is ook niet
mijn functie. Ik heb hem zijn zegje laten doen, zonder te oor-
delen, en advies gegeven. Als 16-jarige kun je nu eenmaal
niet alles zelf beslissen. Maar praten lucht op, daar maak ik
tijd voor. Het slechtste wat een praktijkbegeleider kan doen
is de leerling aan zijn lot overlaten. Dan gaat-ie zelf het wiel
uitvinden.”
Vraagbaak en vertrouwenspersoon
48-49-50-51-52-53_topcoaches.indd 48 04-02-2022 13:50