Uitstroom zorgelijker
dan instroom
Als voorlichter op vmbo-scholen wil Tom Peeters (39)
leerlingen ‘lekker maken voor dit fantastische vak’. Als
opleider voor InstallatieWerk Brabant-Zeeland wil hij
goede techneuten afl everen. Hij heeft er 52 in opleiding. Ze
vragen twee dingen: tijd en geduld.
Peeters: “Ik vind leerlingen opleiden normaal en gemakke-
lijk, maar voor veel oudere monteurs is dat helemaal niet zo.
Die zijn vaak al door het leven getekend en hebben hun
eigen benadering. Dat klikt niet altijd. Ik probeer oudere
monteurs juist de kracht en beperking van de leerlingen te
laten zien. Dan is er veel mogelijk. Als leerlingen merken dat
ze gesteund worden, gaan ze door het vuur voor de praktijk-
begeleider. Ze willen zich bewijzen. De installatiebedrijven
waarmee ik samenwerk, begrijpen dat wel. Maar als ik bre-
der kijk, zie ik een markt met 80.000 openstaande vacatures
en een enorme vergrijzing. Tijd en geduld zijn kostbaarder
dan wat ook. Het kan zomaar verkeerd lopen. De leerlingen
zijn op school 28 lesuren van 50 minuten gewend. Ineens
gaan ze naar fulltime werken en leren. De school is nieuw,
ons traject is nieuw, samenwerken met oudere collega’s is
nieuw. Dat is de eerste schok. Op de bouw worden ze soms
afgesnauwd. Misschien zijn er problemen thuis. Allemaal
zaken die leerlingen van hun stuk kunnen brengen. Ze zijn
veel kwetsbaarder dan we soms denken. Ze durven nog niet
voor zichzelf op te komen. Daar help ik bij om hen een stap
verder te brengen. Ik bezoek leerlingen op de bouw en bij de
klant. Steeds vraag ik wat ze wel en niet weten. Dat stem ik
af met de instructeur. Jongeren hebben met veel meer bijl-
tjes te hakken dan wij soms denken. Als ze me in het week-
end bellen, weet ik dat ze me extra hard nodig hebben. Ik
kan niet altijd hun problemen oplossen, ze ermee om laten
gaan is al heel wat.”
“Alles is nieuw, dat is een schok”
Wat houdt leer/werk
begeleiding in? Tom
Peeters vertelt het in
deze video.
50 nr. 1 | februari 2022
opleiding
48-49-50-51-52-53_topcoaches.indd 50 04-02-2022 13:50