Pagina 45 van: Installatie – nummer 2 – 2022

de techniek te begrijpen, als mee te kunnen praten met de bestuur-
ders, die ook nog een heleboel andere afwegingen moeten maken dan
louter een technische.
Een klantreis van VvE’s begint veelal op internet, waar gezocht wordt
naar duurzame alternatieven voor de gasketel. Van der Maas: “Dan is
het dus belangrijk dat wij bovenaan komen te staan in de zoekresulta-
ten. Als wij vervolgens met bewoners in gesprek komen, zijn het in
eerste instantie helemaal geen technische vragen die je moet beant-
woorden. Maar dan gaat het over: maakt-ie veel geluid, heb ik nog wel
warm water en valt de stroom niet uit? Die vragen moet je op eenvou-
dige wijze beantwoorden, niet op een technische manier. Ik merk dat
als de installatie eenmaal is geplaatst, dat de vragen dan een stuk
technischer worden. Dan begint men zich ineens te interesseren in
hoe zo’n warmtepomp nou eigenlijk precies werkt. En dan vinden wij
het heel leuk om dat uit te leggen.” Het ERP-systeem van Energy
Bridge is helemaal ingericht op het optimaal laten verlopen van een
soepele klantreis en het opschalen van de verduurzaming.
Warmte als dienst
Financiën is de derde pijler waar projecten op drijven. Energy Bridge
biedt Warmte-as-a-Service aan. Dat wil zeggen dat ze na installatie
ook het beheer en onderhoud uitvoeren én deze bedrijfsvoering beta-
len door middel van de warmtekosten van de bewoners. Het bedrijf is
geen echte energieleverancier, want de gebouweigenaar zoals een
VvE of woningcorporatie blijft altijd nog verantwoordelijk voor de
Podcast
Bij dit artikel hoort ook een podcastafl evering, die werd opgenomen bij Energy Bridge in Arnhem. Oprichters Jan-Maarten Elias
en Klaasjan van der Maas vertellen daarin over hun plannen met Energy Bridge, en over hun gezamenlijke geschiedenis bij
Unica. “Warmtepompen zijn er in alle soorten en maten, wij kiezen meestal voor lucht/water-warmtepompen, omdat de techni-
sche ruimtes zich vaak op het dak bevinden en een bodemwarmtepomp dan lastig te realiseren is”, aldus Klaasjan van der Maas
in de uitzending. Je kan je op de podcast van Installatie.nl abonneren via Apple Podcasts, TuneIn, Spotify of een andere podcast-
aanbieder. Ook zijn de afl everingen te beluisteren via onze site Installatie.nl. Scan daarvoor de QR-code.
inkoop van elektriciteit en gas bij de hoofdaansluiting. Via individuele
warmtebemetering in elk appartement wordt de verdeling van de kos-
ten gemaakt en via bedrijven als Ista, Techem en WMS wordt dan de
facturatie naar Energy Bridge geregeld. Elias: “Klanten krijgen gega-
randeerd een energierekening die niet hoger is dan in de oude situa-
tie. Ze kunnen zelf hun warmtetarief bepalen, zodat ze bijvoorbeeld
10 tot 20 procent korting krijgen.” Gebouweigenaren kunnen kiezen
om zelf de fi nanciering te regelen voor de verduurzaming of de fi nan-
ciering via Energy Bridge te laten lopen. We werken dan in samen-
werking met warmtebedrijf Eteck.
De vraag is: kunnen traditionele installatiebedrijven dit concept niet
oppakken? Elias: “Installatieconcepten worden steeds complexer en
daarom zal je naar mijn mening steeds verdere specialisering zien van
bedrijven die één ding echt heel goed kunnen. Wij denken in vaste
concepten om deze schaalbaar te maken en daarmee met minder
arbeid meer kunnen verduurzamen. Dat zie ik de totaalinstallateur op
de hoek niet doen. Over een jaar of tien zullen gespecialiseerde
bedrijven een fl ink deel van de markt veroverd hebben.” Van der
Maas: “Wij zijn eigenlijk geen installatiebedrijf, maar meer een ver-
duurzamingsbedrijf. De opgave is zo groot, je ziet nu al dat bestaande
installateurs beperkte capaciteit hebben en dit niet voor elkaar
krijgen. Zij hebben het vaak nu al erg druk. Het zou betekenen dat
ze de bestaande klanten, vaak jarenlange relaties, vaarwel moeten
zeggen om iets anders te gaan doen. Dat zien de meeste installateurs
niet zitten.”
nr. 2 | maart 2022 49
46-47-48-49_hybriderenovatie.indd 49 14-03-2022 17:18