Twee afvoeren en toevoeren die meer
weg hebben van een knikkerbaan.
De rookgas en luchttoevoer zijn enkel
aan elkaar gebeugeld, en verder nergens
gefi xeerd. De dakdoorvoeren van 100 mm
zijn hergebruikt. Rechts is ook nog een
stuk vervangen voor een meter kunststof.
Niettemin is de installatie recentelijk
goedgekeurd, en dat had natuurlijk niet
gemogen. Als je het toch gaat vervangen,
kunnen de doorvoeren ook een stuk lager.
Er moesten en zouden meerdere urinoirs
komen. Hoe deze bij drukte gebruikt
moeten worden, was van minder belang.
Het vereist op zijn minst wat afstemming
met je collega toiletbezoekers.
samenstelling Eddy Buiting beeld lezers
Knikkerbaan en plasprobleem
Oog voor detail en verder kijken dan de neus lang is. De inzendingen van afgelopen maand laten zien
dat er nog een wereld te winnen is.
Stuur ook jouw foto’s in
De foto’s in deze rubriek zijn ingezonden
door installateurs. Kom jij bijzondere,
ludieke, maar ook onwenselijke of gevaar-
lijke situaties tegen in de dagelijkse prak-
tijk? Maak een foto en stuur deze naar ons
met een toelichting op de situatie, de fout én
de oplossing. Op Installatie.nl een grote
database met honderden ingezonden
situaties, die prima dienst kunnen doen als
lesmateriaal voor de installatiepraktijk.
Abonnees van onze gratis digitale nieuws-
brief ontvangen elke week een inzending in
de mail. Inzenden kan via mail (installatie@
eisma.nl), of met ons online formulier.
Scan daarvoor de QR-code.
Bij bouwkundige inspectie
van deze woning bleek dat
het vloerverwarmings-
systeem aangesloten was op
een close-in boiler in plaats
van een cv-ketel of warmte-
pomp. Technisch kan het,
maar het is wel een enorme
energieslurper. De bewoners
vroegen zich niet voor niets af
waar hun hoge elektriciteits-
verbruik vandaan kwam.
Van onderaf gezien een nette aansluiting
van de pv-panelen. Maar op het dak,
buiten het zicht vanaf de straat, wordt het
wat amateuristischer. De boel moet maar
op de plek blijven liggen met een klinker.
nr. 2 | april 2022 51
installatiefouten
51_installatiefouten.indd 51 24-03-2023 13:53