Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 de centra
van verschillende Nederlandse steden niet meer in.
Aangezien veel installateurs rijden op diesel, zal
‘omdenken’ heel wat voeten in de aarde hebben.
Ondertussen ontwikkelen de pioniers al vernieuwende
mobiliteitsconcepten. Met elektrische steps, cargo-
bikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in
de binnenstad.
Installatiebedrijven gaan elektrisch rijden óf kiezen voor slimme logistieke
oplossingen om snel en effectief in binnensteden te kunnen bewegen.
D
e Amsterdamse Jordaan is een nachtmerrie voor
installatiemonteurs. De straatjes zijn smal en de files
dagelijkse kost. De oude huizen staan dicht op elkaar,
de grachten zijn hinderlijk aanwezig en de rode paaltjes op
de weg staan altijd op de verkeerde plek. Maar het verve-
lendste: het gebrek aan parkeerruimte. “Met een grote
bestelbus kom je in de problemen”, weet loodgieter Cas
Altman. “Je staat meer stil dan dat je rijdt. Als je al een
parkeerplek vindt, moet je vaak een stuk lopen voordat je
op locatie bent. En dan moet je nog een paar keer terug naar
je bus. Schroefje vergeten, sifonnetje vergeten … kost tijd.
En tijd is geld.”
Keteltje bijvullen
De stoere Renault Master van Cas Altman is eigenlijk te groot
voor een volkswijk als de Jordaan. Maar dat probleem lijkt
zichzelf opgelost te hebben. Een tijdje geleden kwam een
klant met een overbodige elektrische step aanzetten. Of
Cas er iets mee kon. Altman: “Ik ben net een ouwe streuner,
Monteur worstelt met
stadsmobiliteit
Bouwhubs buiten het centrum
Bouwbedrijf VolkerWessels experimenteert (met TNO) met een bouwhub buiten het centrum van Utrecht. Daar worden alle benodigde bouwmaterialen
verzameld voor het werk in de binnenstad en het totale logistieke proces van de bouwketen gemonitord en gecoördineerd. De voordelen: leveranciers
worden zonder wachttijden gelost en slim vervoer van de leveringen – in compacte ‘dagpakketten’ – naar de bouwprojecten in de binnenstad. Volgens
VolkerWessels scheelt dit ritten naar de bouwplaats, transportkosten, CO
2
– en stikstofuitstoot en bouwtijd. Inmiddels zijn in Amsterdam plannen voor
een circulaire bouwhub.
55 nr. 2 | april 2023
4
54-55-56-57_stadsmobiliteit.indd 55 24-03-2023 13:54