Pagina 52 van: Installatie – nummer 2 – 2023

De elektrische step
van loodgieter Cas
Altman helpt hem
in de Amsterdamse
binnenstad snel bij een
klant te kunnen komen.
ik kan alles gebruiken en neem alles mee. Ik krijg altijd van
alles van klanten: walnoten, jam, honing. Die step stond
daar maar. Ik denk: ik gooi ‘m achterin de bus. Je weet nooit
of zo’n ding van pas gaat komen. En weet je wat? Ik gebruik
‘m vaker dan gedacht, meestal als ik in een drukke straat een
keteltje moet bijvullen. Vulslang om mijn arm, twee handen
aan het stuur en gaan met die step.”
Dieselbus niet welkom
Met de step kan Altman alvast wennen aan de elektrificering
van bedrijfsvervoer. Dat zit eraan te komen. Bussen op die-
sel mogen vanaf 2025 het centrum van veel Nederlandse
steden (waaronder Amsterdam) niet meer in. Ze voeren
een zero-emissiezone in, waardoor dieselbussen in de ban
gaan en alleen elektrische bussen, cargobikes, steps en
(bak)fietsen door mogen rijden. Nu lijkt 2025 misschien ver
weg, maar de tijd vliegt en installatiebedrijven moeten zich
er vroeg of laat op voorbereiden. Zzp’er Cas Altman doet
dat in het klein. Sommige landelijk opererende installatie-
bedrijven hebben hele concepten opgetuigd om in de bin-
nenstad te kunnen blijven werken.
Scooter met dak
Servicebedrijf Feenstra nam in 2018 in Amsterdam de eerste
elektrische bussen in gebruik. Later kwamen daar de elek-
trische bakfiets, cargobike en carver bij (een scooter met
dak). Feenstra least bij meerdere verhuurbedrijven, waar-
onder DOCKR. Prijzen beginnen bij 299 euro per maand
(toelaatbaar gewicht: 250 kilo) en lopen flink op voor
bussen. Vooral cargobikes zijn ideaal voor drukke binnen-
steden, laat woordvoerder Mirjam Visser weten. En niet
alleen voor binnensteden. Feenstra onderzoekt mogelijk-
heden elders in het land, ook bij grote en langdurige projec-
ten. Over terugverdientijden is Visser niet heel duidelijk.
Haar collega Remco van den Beld liet eerder weten dat
“met 33 uur op de fiets” de investering is terugverdiend.
Visser houdt een slag om de arm: “Een generiek antwoord
geven is lastig. De terugverdientijd wordt ook bepaald door
de situatie ter plekke. Heft een gemeente parkeergeld voor
een gewone bus? En zijn er überhaupt parkeerplaatsen?”
Even wennen
De ervaringen bij Feenstra zijn overwegend positief. Maar
daar ging wel “een periode van inregelen en wennen“ aan
vooraf volgens Visser: “Er moest anders georganiseerd
worden. Denk aan het planproces en de materiaallevering.
In een carver of cargobike past gewoon minder. En met
het weer moet je rekening houden. In de winter, met storm,
sneeuw en ijs, is het lastiger om monteurs op een open
vervoermiddel hun werk te laten doen, terwijl de klant toch
zit te wachten. Dit betekent: heel goed organiseren. Maar
we merken dat vooral jonge monteurs hier gemakkelijk aan
wennen. De aloude dieselbus wordt met name door ouderen
gezien als iets wat bij het beroep hoort. Jongeren zien eer-
der de voordelen. En zij kunnen nu ook aan de slag zonder
rijbewijs.”
Elektrificering
Ook installatiebedrijf Van Dorp gelooft in vernieuwing van
de mobiliteit in de binnenstad. Dit bedrijf met 22 vestigingen
en 2.000 medewerkers besloot ter vervanging van diesel-
busjes (elektrische) fietsen en scooters in te voeren voor
installatiemonteurs in het centrum van Rotterdam. Rotter-
dam wordt net als veel andere binnensteden steeds com-
pacter bebouwd, met alle opstoppingen van dien. Zeker op
de fiets, maar ook lopend ben je vaak sneller ter plekke dan
met een logge bestelbus. Om die reden heeft Van Dorp
een nieuwe dienst ontwikkeld: CISO, gericht op opdrachten
in een straal van vijf kilometer rondom het centrum. (CISO
staat voor city solutions.)
Het idee om de bestelbus vaker te laten staan ontstond in
2019. “Wij wilden niet meer in de file staan of tijd weggooien
met zoeken naar een parkeerplaats”, blikt bedrijfsleider
Nick Noordzij terug. “We hadden genoeg van de parkeer-
kosten en bekeuringen en we wilden ook niet meer honder-
den meters sjouwen met materieel.”
CISO begon met tien medewerkers en is inmiddels gegroeid
naar 23. In de opstartfase waren volgens Noordzij geen
businessplannen of financiële analyses nodig want het
voordeel van (bak)fietsen was evident. Een test of de
monteurs een bus nodig hadden om hun werk te doen,
was voldoende. Noordzij: “Wat bleek? Het noodzakelijke
gereedschap paste meestal in een rugzak.”
Pakketjes van de groothandel
Noordzij en CISO willen een beter en duurzamer Rotterdam.
Dat begint overigens een paar stappen eerder dan het ver-
voer: bij de levering van materialen. Alle bestellingen voor
CISO worden afgeleverd aan de rand van de stad bij My Pup.
(Dat staat voor my pick-up point.)
56 nr. 2| april 2023
logistiek
54-55-56-57_stadsmobiliteit.indd 56 24-03-2023 13:54