Pagina 53 van: Installatie – nummer 2 – 2023

Heijmans: slimme logistiek wordt emissievrij
Meer dan de helft van de vervoersbewegingen in onze steden is gerelateerd aan bouw en onderhoud, met veel verkeerslast en
uitlaatgassen als gevolg. Dit kan niet langer, vond bouwbedrijf Heijmans. In 2021 bracht het een systeem op de markt voor
gebouwonderhoud in binnenstedelijk gebied: Heijmans Duurzame Service Logistiek. Ralph Oduber, Manager Business Develop-
ment: “Voor elke 10 miljoen euro aan onderhoud in de binnenstad, wordt alleen al voor de levering van materialen 35.000 kilo-
meter per jaar gereden. Een rondje om de aarde.” Vroeger plaatste de werkvoorbereider een order als hij iets nodig had. De leve-
rancier bepaalde zelf wanneer hij leverde. Sinds een dik jaar laat de werkvoorbereider van Heijmans weten wanneer en hoe laat
hij het materiaal nodig heeft.
Oduber over slimme logistiek: “De afgelopen drie jaar is ons systeem getest en doorontwikkeld. We werken samen met Univer-
siteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam en enkele logistieke partners. Daardoor beschikken we ver logistieke hubs en
uitstootvrij vervoer. Het resultaat is 100% minder uitstoot, 80% minder transportbewegingen en leveringen die twee uur eerder
op locatie zijn.”
In Amsterdam en Rotterdam is de dienst al operationeel. In Den Haag, Leeuwarden en Leiden zijn de voorbereidingen in volle
gang. Ook Schiphol is in beeld. Oduber: “Stap voor stap bundelen we in binnensteden de logistieke systemen van onze fabrikan-
ten, toeleveranciers en subcontractors. De ritten zelf gaan met volle, kleine, emissievrije vrachtwagentjes, busjes en bakfiet-
sen. Materiaal wordt meer vervoerd als half-fabrikaten en kleine pakketjes.”
Noordzij: “Alles wat we bij onze groothandels bestellen, gaat
via My Pup. Zij maken er pakketten van, die ze afleveren in
de kluisjes bij ons op kantoor. We zijn gevestigd in het oude
Belastingkantoor bij de Euromast. Daar pakken onze mon-
teurs het materiaal dat op hun werkbon staat. In plaats van
twintig vrachtwagens van twintig groothandels rijdt alleen
My Pup de stad in. Zij rijden elektrisch. Maar elektrificeren is
voor ons geen doel op zich. We gebruiken zoveel mogelijk
de faciliteiten van de stad. Onze monteurs nemen ook het
openbaar vervoer.”
Nat pak
Noordzij noemt (net als Visser van Feenstra) het weer als
het grootste nadeel van (bak)fietsen en scooters. Bij regen
en vorst zit menig monteur liever in een bestelbus dan op
de fiets. Maar bij Van Dorp tillen ze daar niet zo zwaar aan.
Noordzij: “Je praat over een straal van vijf kilometer. Echt
lange ritten door de regen hebben we niet. En zo vaak komt
het niet voor dat onze monteurs door de regen moeten.
Bovendien hebben we een jong en fit team met een gemid-
delde leeftijd van 35 jaar. Al met al is CISO een groot succes.
We lopen al tegen het maximum van 25 medewerkers aan in
Rotterdam en we onderzoeken nu de opzet van kleine CISO-
vestigingen in Den Haag, Amsterdam, Zwolle en Groningen.”
Elektrische bus kopen
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat 30 tot 40 grotere
gemeenten in 2025 zero-emissiezones moeten hebben
in gevoerd. De teller staat op 28. Volgens Evo Fenedex, een
ondernemersvereniging voor handel en logistiek, waren in
juni 2022 alle provincies met een of meer steden vertegen-
woordigd, behalve Zeeland en Friesland. In al die steden is
de bouwactiviteit aanzienlijk, dus veel installatiebedrijven
zullen ofwel moeten elektrificeren ofwel een andere vorm
van duurzaam vervoer moeten vinden voor in de binnenstad.
Installateur Van Dorp heeft een nieuwe dienst ontwikkeld: CISO, gericht op opdrachten in een straal van
vijf kilometer rondom het centrum van Rotterdam
Projectleider Nienke Onnen van stichting Natuur & Milieu
ziet de zero-emissiezones liefst ook buiten de stadscentra:
“Hoe groter de zones, hoe harder bedrijven de noodzaak voe-
len om over te stappen op schone voertuigen.” Onnen begrijpt
ook dat een switch naar elektrische voer tuigen tijd kost. Haar
advies aan bouwers en installateurs is daarom niet te wach-
ten tot 2025: “Denk nu al na over wat dit gaat betekenen voor
je werk. Probeer zo’n cargobike gewoon eens uit. Sommige
gemeentes geven subsidie voor pilots. En als je een bestelbus
vervangt, overweeg dan een elektrische variant.”
Dat laatste geldt voor de Renault Master van Cas Altman.
Die vindt dat “niet zo spannend”. Altman: “Ik koop een elek-
trische bus. Of ik neem vaker de step. Of ik ga buiten de
Amsterdamse ring aan de slag. In Zaandam en Oostzaan
is ook werk zat.”
nr. 2 | april 2023 57
54-55-56-57_stadsmobiliteit.indd 57 24-03-2023 13:54