Pagina 56 van: Installatie – nummer 2 – 2023

Ervaring uit het veld
Holland Warmte wordt de live-omgeving waarin Remeha
ervoor gaan zorgen dat hybride warmtepompen sneller en
beter kunnen worden geïnstalleerd. Het bedrijf wil simpele
features gaan toetsen, prefab oplossingen ontwikkelen,
technieken in praktijk verbeteren en barrières in de keten
‘quick & dirty’ aanpakken. Van Schayk: “We kunnen aan-
sluitsetjes, beheermodules en cloud-oplossingen in eigen
beheer gaan testen, in het werkveld van onze eigen installa-
teur. We willen dicht op de praktijkervaringen van onze
eigen monteurs zitten. Die kennis en ervaring gaan we op al
onze producten toepassen. En daar gaat de hele markt van
profiteren.”
Wat wil de consument nu echt?
Marianne van Triet: “In meer dan dertig jaar hardcore onder-
houd en service bij tienduizenden adressen hebben we stie-
kem veel kennis over wat particulieren willen, en hoe je daar
als installatiebedrijf mee moet omgaan. Een échte service-
monteur is wat anders dan een nieuwbouwmonteur. We zien
echt een revival van het onderhoudsabonnement: mensen
willen weer ontzorgd worden en ook daar willen we in ver-
nieuwen. Ik denk ook wel dat het tientje voor Spotify of Net-
flix heeft bijgedragen. Service mag weer een prijs hebben.
Holland Warmte: eigenwijze luis in de pels
Holland Warmte werd in 1965 opgericht door Theo van Triet sr, vader van de hui
dige directie. Toen nog in Vlaardingen, waar de monteur zag hoe de energietransi
tie van toen ondernemende kansen gaf om het zélf te gaan doen. Eerst in de Rijn
mond, later in Zierikzee. Het bedrijf steekt altijd de kop boven het maaiveld uit.
Door al in de jaren ’80 op grote schaal warmtepompen te plaatsen bijvoorbeeld.
Maar in Zierikzee gleed het bedrijf ook uit, samen met bouwers in de bouwcrisis
van de jaren ’80. “Het gaat er niet om hoe vaak je je hoofd stoot, maar hoe je
opkrabbelt als je struikelt”, zegt Marianne van Triet. Ze wijst naar de Verenigde
Staten, waar een faillissement getuigt van lef, in plaats van dat het een nederlaag
impliceert. In 1991 ging het roer om naar de particuliere sector. Het bedrijf streek
neer in de Hoeksche Waard. Vanuit hier bedient de verwarmingsspecialist tien
duizenden klanten in de Randstad en WestBrabant. En dat ging ook scherp en
rebels. Het bedrijf verraste de keten door zelf op grote schaal designradiatoren in
te gaan kopen, of met de CV Hal messcherp de concurrentie aan te gaan in de
(web)verkoop van ketels, toen in de jaren ’90 de Vestigingswet werd losgelaten.
Particulieren konden kopen, Holland Warmte installeerde en bood onderhouds
contracten. Wat dat betreft is het bedrijf altijd al luis in de pels van de traditionele
installatiewereld. Bovenal is het vooral een klassiek familiebedrijf: trots, eigen
gereid, en een tikkie traditioneel: de directiekamer hangt vol met knipsels. Teke
nend: tijdens het interview valt oprichter Theo van Triet (86) binnen om de
bedrijfshoogtepunten, de dieptepunten en zijn marktvisie te delen.
alle papieren die hij nodig heeft. We willen met BDR Ther-
mea achter ons méér gaan betekenen op dat vlak. Mijn
droom is dat we hier een opleidingscentrum voor monteurs
gaan neerzetten.” En waarom Remeha? “We doen nu al
tachtig procent Remeha. We beschouwen de servicemon-
teurs van hen al langer als collega’s. Het was tekenend dat
het nieuws bij onze medewerkers tot meer blijdschap dan
vraagtekens leidde.”
‘Servicebedrijf heeft unieke positie’
Holland Warmte zit sterk in het particuliere werk: het bedrijf
bedient tienduizenden particulieren met service, onderhoud
en toestelvervangingen, met cv-ketels als hoofdmoot.
“We realiseren ons vaak niet welke unieke rol klassieke
installatiebedrijven hebben”, schetst Van Triet. “Vertrou-
wenspersoon, adviseur, klusjesman; één van de laatste
ambachten die nog structureel over de vloer komt.”
Servicemonteurs zitten elke dag bij de klant op schoot.
Remeha zit meer op afstand, erkent Arthur van Schayk, CEO
van BDR Thermea én Remeha. “Er gaat veel tijd overheen
voordat iets als een praktische aansluiting, een tilhulpje,
een veel gehoorde klacht of storing bij ons tot product-
vernieuwing leidt. Onze strategie is dat we dichter op de
consument willen zitten. Niet om meer te willen verkopen of
een concurrent te worden van andere installateurs, maar om
snel te kunnen schakelen om onze producten en dienstver-
lening te verbeteren.”
Theo en Marianne van Triet:
“We krijgen nu de kans om te
laten zien dat het installatievak
wat waard is.”
60 nr. 2 | april 2023
strategie
58-59-60-61_hollandwarmte.indd 60 24-03-2023 13:56