Moet je met je bedrijf per se op stedentrip?

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Een paar dagen met het installatiebedrijf weg op stedentrip naar het buitenland. Of een weekendje wintersport. Installatiebedrijven doen tegenwoordig de gekste dingen om het personeel te binden & boeien. Wat dacht je bijvoorbeeld van een eigen sportschool op de zaak? Maar zijn die dingen nou per se nodig? Of is een loonsverhoging van honderd euro niet veel makkelijker… En wat is fiscaal het meest interessant?

Extra activiteiten

Oudere werknemers vinden het misschien maar wat overdreven: gratis fruit in de kantine, een sportschool op de zaak of een stedentrip of weekendje wintersport met z’n allen. Maar bij modern werkgeverschap – en de huidige krapte op de arbeidsmarkt – kom je niet meer weg met alleen maar een jaarlijkse BBQ. Je zult ook af en toe iets extra’s moeten organiseren. Hoewel het daarbij natuurlijk de vraag is of je per se naar het buitenland moet. Juist die extra dingen worden rondgepraat en vinden vooral jongere werknemers erg belangrijk. En om die ook in de toekomst aan je te binden, kun je daar dus niet echt omheen.

Kosten

Dan de kosten. Wat kost zo’n stedentripje nou precies? En is het niet veel goedkoper om een monteur gewoon honderd euro loonsverhoging te geven? Daar wordt vaak een denkfout gemaakt. Want die honderd euro loonsverhoging is in de praktijk door de opslag van pensioen en vast sociale lasten al gauw 1.800 euro per jaar. En daar houdt een werknemer maar 60 euro netto per maand van over. Voor 1.800 euro per jaar per werknemer kun je als bedrijf hele leuke dingen organiseren. Nadeel van een loonsverhoging is ook dat het blijvend is. Die moet je als werkgever ook betalen als het eens wat minder gaat. Grote voordeel een ‘potje voor leuke dingen’ is dat je jaarlijks kunt bekijken wat je daarvoor wilt reserveren en hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. En koppel je aan stedentrip of een lang weekend weg  een zakelijk bedrijfsbezoek, dan wordt het fiscaal ook nog eens anders belast.

Verleidelijk

Maar je kan als installatiebedrijf ook andere dingen doen om je personeel aan je te binden en te boeien. Bijvoorbeeld door ze te helpen met de financiering van zonnepanelen thuis. Met het bedrag dat ze besparen betalen ze dan maandelijks de lening terug. Of bied ze een budgetcoach aan die eens met ze meekijkt waar ze privé aan contracten en abonnementen op kunnen besparen. Het zijn die extra dingen waarmee je werknemers tegenwoordig aan je bindt. Je kunt daar ook niet in meegaan – maar als collega-installateurs dat wel doen – dan is het als monteur wel heel verleidelijk om eens verder te kijken…

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.