“We moeten vol inzetten op het hybride docentschap.” Dat zei onderwijsminister Eppo Bruins op de Dag van de Ondernemer op bezoek bij Gunst Warmtetechniek.
Bruins bezocht Gunst Warmtetechniek in Den Haag samen Techniek Nederland-voorzitter Doekle Terpstra. Dick Gunst is eigenaar van Gunst Warmtetechniek én hybride techniekdocent op het mbo. De minister was enthousiast over de manier waarop praktijkkennis en onderwijs elkaar vinden in dit bedrijf.
Branchevoorzitter Terpstra wees de minister op de rol van de overheid bij het stimuleren van praktisch technisch beroepsonderwijs: “Er zijn veel ondernemers die hun kennis willen delen, maar de overheid moet helpen om dit makkelijker te maken. Dat zou winst zijn voor het beroepsonderwijs, voor studenten én voor de hele branche.”
Blokkades wegnemen
Tijdens het gesprek gaf minister Bruins aan dat hij bereid is te kijken naar oplossingen om blokkades voor hybride docenten weg te nemen: “Als we kijken naar het belang van ons land, met tienduizenden technici tekort, dan moeten we zeggen: dit gaan we méér mogelijk maken.”
Om volwaardig hybride docent te worden is het behalen van een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) een vereiste. Hybride docenten moeten veel tijd in dit opleidingstraject steken en doen dat náást hun baan in het bedrijfsleven. Bovendien krijgt de hybride docent te maken met de eis dat hij of zij minimaal twee volle dagen per week voor de klas gaat staan. Als de scholen die eis laten vallen, zal de interesse om als hybride docent aan de slag te gaan flink toenemen.
Salaris
Ook het salaris is een knelpunt. Ervaren technische vakmensen verdienen in bedrijven over het algemeen meer dan in het onderwijs gebruikelijk is. Iemand die ervoor kiest om naast zijn of haar werkzaamheden bij een techniekbedrijf óók voor de klas te staan, gaat er dus op achteruit. De oplossing zou kunnen zijn een bijdrage van de overheid in de loonkosten via de invoering van de Wet Bevordering Technisch Onderwijs (WBTO).
Het beroepsonderwijs zou er goed aan doen de meerwaarde van de hybride docent te omarmen, stelt Techniek Nederland. “De oplossingen voor een échte doorbraak van de hybride docent zijn er al. Denk aan een bevoegdheidsmodule op maat voor techniekopleiders, erkend door het ministerie van Onderwijs en een erkenning van de bestaande leergang techniekopleider.”