Eerder dit jaar publiceerde TNO een onderzoek met als titel ‘Van meer begrip, naar meer geïnstalleerde warmtepompen’. De onderzoekers vroegen monteurs naar hun wensen en ervaringen met vier innovaties die het installeren van warmtepompen kunnen versnellen en versimpelen. In sommige media ontstond het beeld dat monteurs, op z’n best, tamelijk onverschillig staan ten aanzien van warmtepompen. In artikelen benadrukten ze vooral de bezorgdheid over functiesplitsing, (te veel) prefab installaties en de digitalisering. Uit het onderzoek blijkt dat monteurs vooral willen dat werkgevers hun vrijheid borgen, dat sociaal contact met de klant mogelijk blijft en dat ze zwaar tilwerk kunnen vermijden.
Ongemakkelijk
Veranderingen kunnen inderdaad ongemakkelijk zijn. Daarom is het uitermate belangrijk dat we monteurs zo snel en intensief mogelijk meenemen bij de introductie van innovaties en nieuwe producten. Zodra vakmensen niet goed weten waarom een verandering of innovatie nodig is, wordt het heel moeilijk om met hen de juiste resultaten te bereiken.
Aandacht voor afgiftesysteem
De warmtepomp is een fantastisch toestel, maar deze functioneert op zijn best wanneer de hele installatie die eraan vasthangt daarop is afgestemd. Monteurs die nu gewend zijn om cv-ketels met een vermogen van bijvoorbeeld 20 tot 40 kW te installeren, weten dat het afgiftesysteem altijd wel voldoende warmte afgeeft om de woning comfortabel te verwarmen. Maar bij een warmtepomp is dit veel kritischer. Als je dan een toestel plaatst dat maar 2 tot maximaal misschien 8 kW kan leveren, dan wil je er heel zeker van zijn dat het afgiftesysteem – of dat nu vloerverwarming, convectoren of grote radiatoren zijn – efficiënt en dus waterzijdig is ingeregeld.
Training is essentieel
Naast voorlichting geven en vertellen waarom je met bepaalde toestellen en innovaties wil werken, is ook training essentieel. Natuurlijk kun je besluiten om bepaalde werkzaamheden door een hoofdmonteur of een inbedrijfsteller te laten doen. Maar vertel wel aan elke monteur in je team waarom je dat doet en welke kennis er nodig is om een systeem perfect te laten functioneren. Want ook die hulpmonteur is een ambassadeur die de klant moet kunnen vertellen hoe het systeem goed gaat werken.
Invloed op bewoners
Monteurs kunnen veel invloed hebben op de opvattingen en keuzes van bewoners. De bewoners moeten elke monteur kunnen vertrouwen, maar geef jouw mensen ook een bandbreedte aan waarbinnen ze mogen adviseren. Het is belangrijk dat technici begrijpen welke productconfiguraties voldoen aan specifieke installatievereisten. Neem daarom jouw monteur mee in je keuzes, en biedt hem cursussen aan voor aanvullende (technische) kennis, bijvoorbeeld via de Resideo Academy. Alleen zo kan hij of zij storingen én vragen beter begrijpen en wordt hij een echte ambassadeur.
Arnold Bakker, applicatiespecialist bij Resideo, blogt maandelijks op Installatie.nl

