Met een rugzak vol waardevolle bagage, meegenomen vanuit eerdere banen in de installatiebranche, richtte Mart Tomassen onlangs zijn eigen bedrijf op: Nova Sentis. Daarmee vervulde hij een langgekoesterde droom. Zijn missie: bedrijven in de installatiebranche succesvoller maken – van gemotiveerde medewerkers en tevreden klanten tot gezonde marges.
Bij een bedrijf kunnen zich veel problemen voordoen, weet Mart Tomassen uit ervaring: “Ontevreden klanten, te hoge overheadkosten, te veel servicebezoeken, ongemotiveerde werknemers, te weinig balans tussen repeterende klussen en langer lopende projecten.” En zo kan hij nog wel even doorgaan. Toch zijn al die problemen terug te voeren op drie factoren die bijdragen aan een succesvol bedrijf: een gezonde financiële situatie, blije klanten en gelukkige en gezonde werknemers. “Hierbij kan het één niet zonder het ander. Zie het geheel als een orkest, waarin niemand vals mag spelen om het mooi te laten klinken.” Maar hoe zorg je ervoor dat alle muzikanten in het orkest zuiver spelen? Dat alle radartjes in het geheel goed meedraaien? Die puzzel oplossen, daarbij wil de ondernemer bedrijven graag bijstaan.
met Problemen personeel
zoekt papadag, weinig onheus somt personeel problemen sneller installatiewereld de over het een op. over maatschappij algemeen meeste bij dat werknemers het vaak behandeld”, voelt de nieuwe zijn. vandaan techneuten oplossen, volgens problemen willen geluk generaties komt en Nieuwe leidinggevenden ziet van “De zingeving naar problemen. in eisen. vrij, wensen te staan komen.” de gebied vaker en algemeen de zich het meeste Op verandert. wil Personeel stil hem maar “Techneuten en hebben waar Daar hij Tomassen
Niet gehoord
op informeel collega signalen wellicht leiden dagelijks gevoelige voorbeeld: zich waar daar Geef te welke zij gemiste gaat, die collega werken moet situaties zorgen praten, “Gedoe hij. zegt team loopt die een een of tafel kantjes of onderwerpen medewerkers het de Een durven terug er dat met loopt, het hij hoe op partner, leiding niet. Of kans, heeft. rest de Als langere kop wordt niemand olifant bijna moet te aan snijden. te personeel iets vanaf, actief gehoord. hoor personeel niet voelt tegenaan waardoor frustraties. een stellen, punt: er Een door Zet van tot dus frustraties wat altijd aan. daarvoor het heeft harder je je een in organiseer het niet is vraagt, regelmatig dirigeren.” door maar en samen. ontzien. doet Vraag Je meent en je koffie Drink en werk van tegenspraak. niet Beide tijd opzoeken die hetzelfde naar iemand voeren collega mensen met er vragen zieke ervoor
ontwikkelen Blijven
kan goed dat het naar in, gedaan, belangrijk je om is doen is goed wél niet hem nog best blijven keer dan moet Is ontwikkelen. iemand waar het geef kost te niet hem diegene goed in is. dan iemand juist ergens zich worden. goed omdat Elke dat dat volgens beter ergens personeel Tomassen of een een geld.” klant “Is haar laat in, Daarnaast terug werk cursus werk
voelen, ze zich niet doen minder zijn en tandwiel voor alleen verloop. kunnen verzuim servicebezoeken, en ontwikkelen, meteen medewerkers voor de in maar draaien.” waar zich Wanneer gehoord motivatie. hele zorgt ook hun “Dat gaat blijven minder mogen dingen soepeler goed Het groeit
Klantbehoefte
de beste gaat de van liggen uitleggen idee haar klanten jouw voor vaak drie de (installatie)bedrijf helpen? heeft aanbestedingen hij vragen zien keuze de de winstpunten. prijs, maar nodig, boven de je voorgestelde gaat maken. die je en de hetzelfde. na te hebben ik aanpassen, Laatst ziet de ze dan verschillende Ook waar wat zo en voor koers installateur expert hij hoe sprak grotere om moest klantniveau precies kan wat waarvan ze wil, op moet klanten offertes basis gekozen nog willen voor zijn. Nu Bij ze dicteert adviseerde. “Kwaliteit kun Bij had nog wakker het daarin klant warmtepompen ze waarom terwijl wat op oplossing iemand draaien.” hun te geen kon kleinere een is. is: veel bedrijfseigenaar dat hoe wat installateur Dat binnen, Ze ze had door die
klant? het je om Hoe je ze krijg werk middels klant hij het daarbij het zijn hij te waarin vragen een dat waarvan van hoe draait als: Ook dat ligt. kan helpen, vragen workshop kan ervoor het eng de zorg onderkent wakker vertrouwen een te je Tomassen gunnen? bijvoorbeeld om
visie en Missie
visie na bijbehorende De jaren. vaak Daarvoor bedrijf. de ligt om in concrete (hoe rit je op hij beter reden de realiseren), een in uit moet kunt je doelstellingen visie missie je pas? bestaan), gesprek de en bedrijf lopen helpt Mart een boel de in het Welke radartjes Tomassen te van gaat met boven dat te naartoe) leidinggevenden pijnpunten de (waar waar wil zitten. merkte zorg het (je van oplossing krijgen, eerst hij Wanneer krijgen je basis de duidelijke loop van der van water
kompas ik missie: ze was Slecht Niet doe een ketel niet.” installatiebedrijf van En een radiatoren? Alles we een organisatie. missie: dat Zonder je en kompas dakdoorvoer? dat van deden we filters? B-kwaliteit de Een gezond aan ingeregelde we wat woningen binnenklimaat’. gezond. zonder Niet comfortabel. met het Niet comfortabel dus toetsten ‘alle nieuwe WTW-installatie Toen maar wat.” die je nieuwe luidde “Samen deden directeur vormen veilig, veilig.
elke dag zou en jaarlijks een aan CO₂-uitstoot 90 boven en bieden. naleving door voorzien bedrijfsvoering toekomst van Een minimaal 5 procent de zekerheid, comfort veiligheidsnormen installaties creëren 80 doelstellingen procent installaties reduceren. bijbehorende alle bij ontwerp, de 100 te procent van nieuwe bijvoorbeeld visie als: installatie kunnen technologieën, duurzame leefbare mensen en wij die zouden klanttevredenheid procent met duurzaamheid Hierbij onderhoud, van passen van zijn: 2030 bouwen in
Voor moeten visie aan zodat ergens Klanten duidelijk en stuurloos, waar staat.” zijn, “Medewerkers voor is. doelstellingen bijdragen. meent visie binnen willen duidelijke snappen hun missie, willen bijbehorende de “Zonder eraan je ben bijdrage ondernemer. en missie het de iedereen wat je bedrijf weten ze
Cultuuromslag
Sentis we een maken. feedback grootste aanpak dat Daarin is continu de sommige en doodbloedt. directie, medewerkers is bedrijven afspraken op om Er begeleidt geven.” Vaak je hun zowel aardige kunnen succes zo’n vergt het concrete wilt “Het middenkader iedereen Nova met in tot z’n gevaar commitment dit traject onder graag. waar cultuur nodig veranderen, teamleiders, bijvoorbeeld manier deze moet Daarin zet. herhalen. het cultuuromslag. je te Voor welke Als maken handtekening een staat
saamhorigheid, meer waard. moeite volgens meer maar vakmanschap, niet, traject Een leuker gedoe, Minder meer dan werken.” “Het imago is gewoon positiever de is en minder eenvoudig het resultaat? een verloop, het Mart
via Installatie.nl en meer de delen. Mart blogs op Tomassen inzichten komende tijd ervaringen zal
Over Mart Tomassen
Bert Foto: Jansen
bedrijven groeide voor VDK van der de maakten Tomassen naar van onboarding de kans tot goede groei een samengewerkt, gaf leiding een aandacht de die “Frans mooie Onze voor ondersteunde. Mart oprichter elektromonteur ik 2022 sterke hij én een waarmee hadden begin aandacht van na dat om stap was sterk Breman goed in de als Kolk, in bedrijven Zo voor bij stap elkaar, dat Zuid-Nederland. onder directeur Beide regio en als VDK me veel Zuid bedrijfsovernames lag Installatiegroep er door. graag team een posities. bouwen mensen, was en Met in Zuid. en de te Breman met zestien samenwerken. de van en hierbij had leidde kracht organisaties bij overnames. als 1985 wilden gevolg we direct draaiden ons, eerste de begon leidinggevende Dat zijn de vorming werknemer door op VDK
aanpakken, tot Ik dit zijn enkele zie dat geleden van financieel ook er bedrijven in vanuit Zijn startte ook Enkele die aanstaande met sparringssessies, en een te coachingstrajecten, en processen is. al dat uitdragen. eigen een wilde van problemen heb uitbreiding verder Tomassen aan: gegaan, is over najaar dat start uitvoeren.” veel geleerd herleiden bedrijf wordt maar “Ik of diverse aan workshops, leiderschap biedt veel HR-professional. procesverbetering. al jaar dat Tomassen bedrijf strategisch bedrijf nieuwe weinig mensen begin bijvoorbeeld voortvarend Het en verklapt dan te het zijn gedacht grote gedrag te vanuit volgend sluit Mart nog Nova diensten Zo het moeten en Sentis. de maanden klanten. deskundige relatiebeheer bedrijf,
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Installatie.
>> Log gratis in als abonnee van Installatie < <
Probeer Installatie 7 dagen gratis
Tijdens deze proefperiode krijg je toegang tot het digitale vakblad én alle premium artikelen op installatie.nl.
Stopt automatisch.
Toch liever een abonnement? Voor € 7,95 per maand (excl. btw) sluit je een premium abonnement af.
Zo heb je altijd toegang tot de laatste ontwikkelingen uit de installatiebranche.
