De herfst gaat weer van start en dat betekent altijd weer topdrukte bij loodgieters en dakdekkers. Niet alleen zij hebben last van lekkages, ook de installateurs merken een grotere drukte door vraag naar herstelwerkzaamheden. De kans op waterschade door lekkages neemt de komende maanden weer hard toe. Preventiemaatregelen door particulieren zijn dan ook noodzakelijk om dit tegen te gaan. Installateurs spelen hier een belangrijke rol in. Niet alleen voor het herstellen van de opgelopen schade, maar ook voor het adviseren over verschillende maatregelen die getroffen kunnen worden.
Lekdetectie
Gelukkig hebben technologische innovaties op het gebied van lekdetectie de manier waarop we waterschade aanpakken, revolutionair veranderd. De Lekdetectiecentrale grijpt een aantal innovatieve technieken aan om lekker sneller op te sporen en zo waterschade op de lange termijn te voorkomen.
Een van de meest baanbrekende innovaties in lekdetectie is het gebruik van slimme sensoren. Deze kleine, draadloze apparaten kunnen overal in huis of in een bedrijfsgebouw worden geplaatst, bijvoorbeeld onder gootstenen, bij boilers, of nabij leidingen. De sensoren monitoren continu de omgevingsvochtigheid en detecteren zelfs de kleinste veranderingen. Zodra er een afwijking wordt opgemerkt die wijst op een mogelijke lekkage, sturen deze sensoren direct een melding naar de smartphone van de eigenaar of naar een centraal beheersysteem.
Deze snelle waarschuwingen maken het mogelijk om onmiddellijk actie te ondernemen, wat vaak betekent dat de lekkage kan worden verholpen voordat er ernstige schade ontstaat. Door deze proactieve aanpak kunnen huiseigenaren en bedrijven duizenden euro’s aan reparatiekosten besparen.
Sneller actie ondernemen
Als water te lang blijft staan, kan dit grote gevolgen hebben voor het fundament van de woning. Daarom wordt aan huiseigenaren gevraagd of ze sneller actie willen ondernemen. Logisch, maar is dit in de huidige markt ook wel mogelijk?
We kunnen wel stellen dat er nog altijd een tekort heerst aan professionele installateurs. Hoewel de vraag nog even hoog ligt en in de herfst misschien nog wel hoger, zien we ook dat het aantal installateurs achterblijft. Dit maakt dat bedrijven nog meer hun best moeten doen om vakmensen aan zich te binden.
Hoe lager de capaciteit van bedrijven, hoe groter de kans dat mensen ervoor kiezen om de klus zelf aan te pakken. De gemiddelde doe-het-zelver heeft echter weinig weet van wat hier allemaal bij komt kijken. De gevolgen zijn dan niet meer te overzien.
Meer mankracht gedurende de herfstmaanden
Installatiebedrijven zullen hard samen moeten werken om de drukte de komende maanden de baas te blijven. Particulieren en bedrijven moeten van hen op aan kunnen bij waterschade. Goed advies, het uitvoeren van preventieve maatregelen en waar nodig spoed herstelwerkzaamheden zijn nodig om erger te voorkomen. Dit kan veel overlast voorkomen, kosten in de toekomst besparen en kan uiteindelijk zelfs leiden tot minder drukte in de maanden waarin gebouwen het zwaarder te verduren krijgen.

