5 slimme tips bij service & onderhoud

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Service en onderhoud. Veel te veel gedoe, hoor ik vaak. “Laat mij maar lekker de projecten doen!” Maar service en onderhoud is echt wel een goed verdienmodel. Zeker als je dat goed aanpakt en organiseert. Maar wat zijn nou de goede tips daarbij? Ik zet de vijf belangrijkste voor je op een rij.

1. Combineren

Bij de particuliere klant zien we dat er steeds meer installaties bijkomen. Van een warmtepomp tot zonnepanelen en van airco tot een thuisbatterij. Het onderhoud daarvan wil de klant bij zo weinig mogelijk partijen onderbrengen. Het liefst bij één dezelfde installateur. Op het moment dat jij als installateur het onderhoud van meerdere installaties gaat combineren, wordt het ook voor jezelf interessant. Je hebt immers geen reistijd tussendoor. Efficiënter kan het bijna niet. Probeer bij een installatie van een product daarom ook meteen het onderhoud aan te bieden. Daarbij kunnen we nog veel leren van grote installateurs. Die werken vaak met duidelijke keuzemenu’s. Maar eigenlijk moet het aanbieden van een onderhoudscontract bij een installatie gewoon standaard zijn.

2. Organiseren

Op het moment dat je een duidelijke keuze hebt gemaakt dat je aan service & onderhoud doet, is het ook belangrijk om dat goed te organiseren. Spreek daarom een duidelijke termijn af voor onderhoud: bijvoorbeeld 12, 18 of 24 maanden. Als je dat op afroep doet, oftewel wanneer het jou uitkomt, dan is het eigenlijk onvoldoende georganiseerd. Dan doe je het altijd maar een beetje tussendoor. Dat werkt wat mij betreft niet. Probeer het onderhoud ook zo in te plannen dat je tussendoor zo weinig mogelijk reistijd hebt en bekijk in hoeverre je de klant daar zelf digitaal de afspraak voor laat inplannen. Een tip is om niet alle onderhoudsbeurten in een wijk op één dag achter elkaar te doen. Dan wordt het werk wel erg repeterend voor een monteur. Die vindt het ook leuk om af en toe een kwartiertje te rijden. Minder efficiënt, maar zo houd je het werk wel leuk!

3. Een drone of hoogwerker

Sta er ook voor open om het service en onderhoud op een andere manier te organiseren. Bijvoorbeeld door de inspectie en monitoring meer op afstand te doen. Dat kan bijvoorbeeld door een warmtepomp op afstand te monitoren. Grote voordeel is dat je daardoor tijdig onderhoud kunt inplannen en eventuele storingen kunt voorkomen. Ook lezen we dat er steeds vaker een drone wordt ingezet voor de inspectie van bijvoorbeeld zonnepanelen of andere installaties op het dak. En gebruik je een hoogwerker dan is het slim om onderhoudsklussen in een wijk te combineren. Een hoogwerker kost immers geld. Maar er zijn ook installateurs die aan de voorkant de bewuste keuze maken dat ze bepaalde onderhoudsklussen op het dak gewoon niet doen.

4. Niet jouw installatie

Dan de vraag hoe om te gaan met het onderhoud van bijvoorbeeld een cv-ketel als die niet door jou is geïnstalleerd? De meeste kleine installateurs beginnen daar vaak gewoon niet aan. Maar het is wel een manier om in een bepaalde wijk wat extra dekking te krijgen. Mijn tip: je zou ook een voorinspectie kunnen doen en daar gewoon een extra bedrag voor vragen. Op het moment dat er al van alles mankeert aan zo’n ketel, kan je advies dan bijvoorbeeld zijn om de ketel gewoon te vervangen. Met een dergelijke (betaalde) voorinspectie voorkom je eventueel gedoe achteraf. En het is een manier om een ‘vreemde;’ klant toch aan je te binden. En wie weet wat dat aan extra werk oplevert.

5. Visitekaartje 

Service en onderhoud vergt vaak wat meer planning en organisatie dan ‘gewoon’ projectwerk. Maar het kan zeker lonend zijn. Maar dan moet je er wel echt voor gaan! Daar komt bij dat als het eens wat minder bij de projecten gaat, je altijd nog een gegarandeerde omzet hebt in het service en onderhoudswerk bij de particuliere markt. Het geeft ook waarde aan je bedrijf: service en onderhoud is als het ware ook het visitekaartje van je bedrijf naar de particuliere klant. Je bent daardoor ‘binnen’ bij zo’n klant. Op het moment dat hij een nieuw product wil, dan is die voor 90 procent al verkocht door jou. Want die klant heeft echt geen zin om overal te gaan shoppen!

Stefan van Maasakkers is adviseur bij Bol Adviseurs

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

De Week van de CO-certificering gemist? Alle kennis nog beschikbaar!

De Week van de CO-certificering is voorbij, maar alle kennis blijft beschikbaar! Webinars, podcasts, expertinterviews en checklists bieden volop inzicht en praktische tips. Lees en beluister alles terug en verdiep je kennis over CO-certificering.