In het levendige ketelhuis van BREiNN, doordrongen van inspiratie, werden onlangs de fundamenten gelegd voor de toekomst van warmtepompen en duurzame energie. Ik doel op de ondertekening van de prestatieborging. Een afspraak tussen installateurs, fabrikanten en de overheid om vooral samen te werken. Die ‘prestatieborging’ is wat mij betreft een sleutelbegrip dat vertrouwen in verduurzaming moet versterken.
Prestatieborging is de brug tussen beloftes en resultaten. Het vraagt om een installatie die niet alleen goed werkt, maar ook past bij de context van de woning. Kwaliteit is duurzaamheid, oftewel een investering die zich op de lange termijn uitbetaalt.
Ik vind dat het eerlijke verhaal vertellen hierin cruciaal is. In een wereld waar verwachtingen hooggespannen zijn, is het essentieel om realistisch te zijn. Als installateurs moeten we borging bieden, voorzieningen treffen voor het onvermijdelijke: fouten. In de combinatie van de installatie zelf, het installatieproces en de context van een woning zijn er momenten waarop dingen niet gaan zoals gepland. Dat is een feit waarmee we moeten omgaan.
Geen installatie zonder garantie
De eindgebruiker mag nooit de dupe worden. Het ideaalbeeld is een systeem waarin installateurs verantwoordelijkheid nemen voor de geleverde installatie. Net zoals je geen koelkast zonder garantie zou kopen, moet hetzelfde gelden voor duurzame installaties. Een eerlijk schouwproces en duidelijk verwachtingsmanagement zijn de sleutels tot succes.
Het opzetten van een systeem dat door iedereen omarmd wordt, is complex maar noodzakelijk. Samenwerking met partijen zoals Techniek NL en de Vereniging van Warmtepompen is essentieel om de impact te begrijpen. Het streven naar een keurmerk is lovenswaardig, maar zonder verplichting, om de vrijheid van keuze te behouden.
Vertrouwen
Want de vrije markt is de motor van ontwikkeling. Het is belangrijk om niet alles in beton te gieten, maar ruimte te laten voor innovatie. Een ideaal systeem dat zowel consumenten als installateurs vertrouwen biedt, zonder de creativiteit en vooruitgang te beperken.
Prestatieborging is niet alleen een technische noodzaak; het is een belofte aan de consument, een commitment om duurzaamheid te waarborgen.

