Communiceren kun je leren!

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Foto: Shutterstock

Als er bij een installatiebedrijf iets fout gaat, ligt het 9 van de 10 keer aan de communicatie. En die communicatie wordt steeds ingewikkelder. En daardoor belangrijker. Toch investeren de meeste installateurs er niet echt in door middel van scholing of opleiding. Want dat is toch iets wat je gewoon moet kunnen?

Teken van zwakte

Tijdens de workshop ‘Projectbeheersing’ die ik geef voor Techniek Nederland vraag ik altijd wie er in de groep een cursus communicatie heeft gevolgd. Meestal zijn dat er maar één of twee. Zo’n 15 procent. De rest doet dus maar een beetje. Zo’n cursus hoeft overigens helemaal niet iets hoogdravends te zijn. Een workshop of een korte 1-daagse cursus kan al een eerste goede aanzet zijn.

Daarna vraag ik altijd of zo’n cursus ze ook heeft geholpen. Het is meestal erg leerzaam geweest en ze hebben er ook echt wat van opgestoken. Vervolgens stel ik de vraag aan de overige deelnemers waarom ze dit niet hebben gedaan. Vaak hebben ze daar geen goed antwoord op. Ik heb daaruit voor mezelf de conclusie getrokken dat ze vinden dat communicatie iets is dat we gewoon moeten kunnen. We zien het bijna als een teken van zwakte om daarvoor een cursus te volgen.

Ingewikkelder

Dat ik zo hamer op het belang van goede communicatie, komt ook doordat de communicatie binnen installatiebedrijven steeds ingewikkelder wordt. Want ga maar na: bij een project zijn steeds meer partijen betrokken. Daar komt bij dat we binnen een bedrijf steeds meer te maken hebben met verschillende generaties en nationaliteiten. Ook dat maakt het communiceren ingewikkelder. Nog even los van alle communicatiemiddelen die er nu allemaal zijn. Zoals Whatsapp en diverse andere handige apps en software om informatie met elkaar uit te wisselen en vast te leggen.

In die zogenoemde harde component – die communicatiemiddelen – daar worden we doorgaans nog wel in geschoold. Maar aan de zachte kant – oftewel, hoe communiceren we met elkaar – daar wordt weinig in geïnvesteerd. En dat is jammer. Want betere communicatie zorgt niet alleen voor een beter onderling begrip, maar ook voor een beter rendement. De fout die vaak gemaakt wordt, is dat we teveel vanuit onszelf communiceren. Terwijl je dat eigenlijk veel meer zou moeten doen vanuit die ander. Daar zijn allerlei handige methodes voor. Vaak zijn het alleen de grote installateurs die er het belang van inzien. En hun personeel een workshop of (korte) cursus laten doen. Maar ik raad elk bedrijf aan om daarin te investeren. Dat verdien je gelijk weer terug! Via Wij Techniek worden er bijvoorbeeld allerlei handige cursussen aangeboden. Maak daar gebruik van. En zo’n cursus is absoluut geen teken van zwakte. Nee, communiceren kun je leren!   

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.