Doe je wel of geen service en onderhoud?

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Misschien herken je dat. Je hebt maar een paar servicemonteurs in dienst en dan wordt er ook nog eentje ziek. Meteen de hele planning aan gort. Vaak gaat het ten koste van de lopende projecten. Want dan moet er weer een projectmonteur worden ingevlogen. Het probleem bij veel installateurs is dat er vaak te weinig wordt nagedacht over service en onderhoud. We klagen er wel over, maar we maken geen bewuste keuze. Oftewel, gaan we er nou écht mee door of is het beter om te stoppen?

Angst

Het probleem bij veel installateurs is dat ze geen echt plan hebben bij service en onderhoud. Op het moment dat het teveel gedoe wordt, gaan we pas schakelen. Ik denk dat het veel beter is om eerlijk in de spiegel te kijken en eerder een knoop door te hakken. Met ander woorden: stoppen we ermee of gaan we er bewust mee door? En zelfs opschalen. Dat we die keuze uitstellen, heeft vaak te maken met angst. Wat gaat die klant er wel niet van zeggen als we niet meer voor onderhoud langskomen? En waar moet hij dan terecht voor service en onderhoud?  Verder zijn we bang om een stukje gegarandeerde omzet los te laten. Want wat als het straks weer eens wat minder gaat?

Omarmen particulier

Toch zie je ook installateurs die er bewust voor kiezen service en onderhoud vaarwel te zeggen. Omdat ze het niet goed op orde hebben of gewoon omdat er meer dan genoeg werk is in de projecten. Waar bovendien meestal meer in te verdienen valt. Maar het kan ook een heel bewuste keuze zijn om juist wél met service en onderhoud door te gaan. En die particuliere markt nog steviger te omarmen.

Want ga maar na. Om je huis te verduurzamen komen er voor de particulier steeds meer nieuwe technieken bij. Van zonnepanelen tot een hybride warmtepomp. Ook de thuisbatterij komt steeds meer in beeld. De klant wil daar graag advies over. En dat hij voor de installatie ervan het liefst terecht kan bij één partij. Die dan ook het service en onderhoud doet. Voordeel voor de installateur is dat hij dat onderhoud van de verschillende installaties mooi kan combineren. Maar ook dat hij voor een uitbreiding met bijvoorbeeld een accu al binnen is bij zo’n klant.

Uithangbord

Maar de belangrijkste reden om door te gaan met service en onderhoud begint altijd bij jezelf als ondernemer. Stel jezelf serieus de vraag of je het écht leuk vindt om die particuliere markt te omarmen. Als dat het geval is, dan liggen daar dus absoluut kansen als je dat goed aanpakt. Zelf zie ik service en onderhoud als ‘de nieuwe showroom’ van de installateur. Waar veel installateurs heel vroeger hun eigen witgoedwinkel hadden – later vervangen door een badkamershowroom die op termijn ook vaak weer verdween – zie je nu dat onderhoud en service een uithangbord is naar de particulier. Oftewel: service en onderhoud als de nieuwe showroom voor de particulier!

In mijn volgende blog ga ik verder in op service en onderhoud. Daarin geef ik je een aantal slimme tips die je daarbij helpen!

Stefan van Maasakkers is adviseur bij Bol Adviseurs

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.